Yhteishenkeä ja työrauhaa etsimässä : Friends -ohjelma alakoulussa
Lappi-Heinonen, Maarit; Hartikainen, Mia; Häkkinen, Mirva (2010)
Lappi-Heinonen, Maarit
Hartikainen, Mia
Häkkinen, Mirva
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266884
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä vastattiin lahtelaisen alakoulun viidennen luokan opettajalta nousseeseen tarpeeseen. Tavoitteena oli parantaa luokan yhteishenkeä sekä työrauhaa luokassa. Menetelmäksi valittiin Aseman lapset Ry:n mielen hyvinvointia edistävä Friends -ohjelma. Opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa Friends -ohjelma yhteistyöluokan kanssa sekä toiminnan raportointi.
Friends -ohjelma toteutettiin syksyllä 2009 pitämällä yhteistyöluokalle Friendskaksoistunnit kerran viikossa viitenä viikkona peräkkäin. Ohjelmaan kuuluvat kertaustunnit pidettiin yhdellä kertaa muutaman viikon päästä ohjelman läpikäymisestä.
Opinnäytetyö pohjautuu sosiaalipedagogiikkaan, jonka aiheina ovat sosiaalipedagogiikka koulussa, kodin ja koulun välinen yhteistyö, toiminnalliset menetelmät, yhteisöllisyys sekä osallisuus kouluyhteisössä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kouluviihtyvyyttä ja -turvallisuutta sekä lasten ja nuorten mielenterveyttä. Opinnäytetyö toteutettiin kokonaisuudessaan sosiaalialan näkökulmasta.
Yhteistyöluokan oppilailta ja heidän vanhemmiltaan saadun palautteen perusteella osa piti Friends -ohjelmaa hyödyllisenä ja tarpeellisena. Osan kiinnostus oli hyvin vähäistä. Meidän kokemuksemme oli, että Friends -ohjelma ei yksinään ollut riittävä menetelmä oleellisesti parantamaan luokan yhteishenkeä ja työrauhaa.
Merkittävin vaikutus oppilaisiin oli positiivisilla kokemuksilla, turvallisen aikuisen läsnäololla ja palkitsemisella hyvästä yrityksestä.
Friends -ohjelma toteutettiin syksyllä 2009 pitämällä yhteistyöluokalle Friendskaksoistunnit kerran viikossa viitenä viikkona peräkkäin. Ohjelmaan kuuluvat kertaustunnit pidettiin yhdellä kertaa muutaman viikon päästä ohjelman läpikäymisestä.
Opinnäytetyö pohjautuu sosiaalipedagogiikkaan, jonka aiheina ovat sosiaalipedagogiikka koulussa, kodin ja koulun välinen yhteistyö, toiminnalliset menetelmät, yhteisöllisyys sekä osallisuus kouluyhteisössä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kouluviihtyvyyttä ja -turvallisuutta sekä lasten ja nuorten mielenterveyttä. Opinnäytetyö toteutettiin kokonaisuudessaan sosiaalialan näkökulmasta.
Yhteistyöluokan oppilailta ja heidän vanhemmiltaan saadun palautteen perusteella osa piti Friends -ohjelmaa hyödyllisenä ja tarpeellisena. Osan kiinnostus oli hyvin vähäistä. Meidän kokemuksemme oli, että Friends -ohjelma ei yksinään ollut riittävä menetelmä oleellisesti parantamaan luokan yhteishenkeä ja työrauhaa.
Merkittävin vaikutus oppilaisiin oli positiivisilla kokemuksilla, turvallisen aikuisen läsnäololla ja palkitsemisella hyvästä yrityksestä.