Body Image Affects on Cosmetics Consumption among Young Females in the Greater Helsinki Region
Dickman, Christina (2010)
Dickman, Christina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096308
Tiivistelmä
Sammandrag:
Studien utfördes för att ta reda på om det finns ett samband mellan kroppsuppfattning och konsumtion av kosmetiska produkter. Genom forskningen skulle målgruppens kroppsuppfattning och konsumtionsvanor för kosmetiska produkter identifierades. Därefter sökte studien hitta eventuella samband mellan kroppsuppfattning och olika konsumtions variabler.
En grund för forskningen lades genom att presentera den finska kosmetikmarknaden och olika aspekter inom kroppsuppfattning. Den teoretiska ramen utgjordes främst utav tidigare forskning inom kroppsuppfattning och kosmetik.
Den empiriska undersökningen utfördes med kvantitativ metod. Målgruppen bestod av 19 till 26 år gamla kvinnliga studenter i Helsingforsregionen. För att kunna identifiera kroppsuppfattningen och kosmetikkonsumtionen utifrån insamlad data, användes statistiska medel. För att undersöka det eventuella sambandet mellan kroppsuppfattning och kosmetikkonsumtion användes korrelationsundersökning.
Forskningsresultaten visade på ett svagt samband mellan somliga avseenden av kroppsuppfattning och kosmetikkonsumtion hittades. Kosmetikkonsumtionen dominerades av coping beteende, som utrycktes genom användning av kosmetiska produkter samt investering i utseendet. På basen av de statistiska slutsatserna utvecklades även en konsumentprofil över både kroppsuppfattning och konsumtion av kosmetiska produkter. Abstract:
The study was conducted to investigate if there could be a relationship between body image and the consumption of cosmetics. The research sought first to identify the body image and cosmetics consumption among the target population, and then to seek for possible correlations between body image and consumption variables.
A foundation for the research was laid out by introducing the Finnish cosmetics market and a variety of body image aspects. The theoretical framework consisted mostly of previous research findings within the area of body image and cosmetics.
The empirical research was conducted using a quantitative method. The sample frame consisted of 19- 26 year old female students in the greater Helsinki region. Data was collected for a purpose of receiving numerical data for statistical and correlation analysis. Statistical measures were used to identify the body image and cosmetics consumption habits among the respondents. Correlation measures were used to explore a possible relationship between body image and cosmetics consumption.
The research results indicated that a weak relationship between some aspects of body image and cosmetics consumption was found. Consumption was dominated by coping behavior, which was expressed through cosmetics usage amounts and investment in appearance management. Also a consumer profile for both body image and cosmetics consumption was developed based on statistical findings.
Studien utfördes för att ta reda på om det finns ett samband mellan kroppsuppfattning och konsumtion av kosmetiska produkter. Genom forskningen skulle målgruppens kroppsuppfattning och konsumtionsvanor för kosmetiska produkter identifierades. Därefter sökte studien hitta eventuella samband mellan kroppsuppfattning och olika konsumtions variabler.
En grund för forskningen lades genom att presentera den finska kosmetikmarknaden och olika aspekter inom kroppsuppfattning. Den teoretiska ramen utgjordes främst utav tidigare forskning inom kroppsuppfattning och kosmetik.
Den empiriska undersökningen utfördes med kvantitativ metod. Målgruppen bestod av 19 till 26 år gamla kvinnliga studenter i Helsingforsregionen. För att kunna identifiera kroppsuppfattningen och kosmetikkonsumtionen utifrån insamlad data, användes statistiska medel. För att undersöka det eventuella sambandet mellan kroppsuppfattning och kosmetikkonsumtion användes korrelationsundersökning.
Forskningsresultaten visade på ett svagt samband mellan somliga avseenden av kroppsuppfattning och kosmetikkonsumtion hittades. Kosmetikkonsumtionen dominerades av coping beteende, som utrycktes genom användning av kosmetiska produkter samt investering i utseendet. På basen av de statistiska slutsatserna utvecklades även en konsumentprofil över både kroppsuppfattning och konsumtion av kosmetiska produkter.
The study was conducted to investigate if there could be a relationship between body image and the consumption of cosmetics. The research sought first to identify the body image and cosmetics consumption among the target population, and then to seek for possible correlations between body image and consumption variables.
A foundation for the research was laid out by introducing the Finnish cosmetics market and a variety of body image aspects. The theoretical framework consisted mostly of previous research findings within the area of body image and cosmetics.
The empirical research was conducted using a quantitative method. The sample frame consisted of 19- 26 year old female students in the greater Helsinki region. Data was collected for a purpose of receiving numerical data for statistical and correlation analysis. Statistical measures were used to identify the body image and cosmetics consumption habits among the respondents. Correlation measures were used to explore a possible relationship between body image and cosmetics consumption.
The research results indicated that a weak relationship between some aspects of body image and cosmetics consumption was found. Consumption was dominated by coping behavior, which was expressed through cosmetics usage amounts and investment in appearance management. Also a consumer profile for both body image and cosmetics consumption was developed based on statistical findings.