Asiakastutkimus Unioninkadun Juhlahuoneistojen yrityskuvasta
Mäentaka, Essi (2010)
Mäentaka, Essi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295987
Tiivistelmä
Yrityskuva ja mielikuvat ovat vahvoja markkinatekijöitä, joten yrityksen on kiinnitettävä huomiota kuvaan, joka niiden toiminnasta välittyy. Markkinoilla olevat tuotteet ja palvelut ovat ominaisuuksiltaan samankaltaisia, joten kilpailijoista erottaudutaan yrityksestä muodostuneiden mielikuvien avulla. Selkeä yrityskuva on voimavara, joka vaikuttaa sekä välillisesti että suoraan yrityksen menestystä rakentaviin tekijöihin.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään yrityskuvan rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi viitekehyksessä tutkitaan mielikuvia, kuten tavoitemielikuvaa ja mielikuvan käsitteellisiä tasoja, joiden muodostumista ja kehittämistä tarkastellaan yrityksen katsantokannalta. Viitekehyksen tietoja käsitellään paikoin myös ravintola-alan näkökulmasta.
Tutkimuksen toimeksiantaja on Unioninkadun Juhlahuoneistot, joka on Helsingin Kruunun-haassa toimiva kokous- ja juhlapalveluja tarjoava tilausravintola. Tutkimuksen pääongelmaksi asetettiin Unioninkadun Juhlahuoneistojen yrityskuvan selvittäminen yksityis- ja yritysasiakkaiden keskuudessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yrityksen asiakasprofiili ja -käyttäytyminen sekä asiakkaiden yleistä tilausravintolapalveluiden käyttöä. Tutkimus rajattiin koskemaan yrityksen nykyisiä ja entisiä asiakkaita.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, joka suoritettiin Internet-kyselynä toukokuussa 2009. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se lähetettiin sähköpostitse Unioninkadun Juhlahuoneistojen asiakkaille kahden viimeisen vuoden ajalta. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena ja perusjoukon koko oli 226. Tutkimusaineiston suljetut kysymykset käsiteltiin Webropol Beta, Excel sekä SPSS -ohjelmilla ja avoimet kysymykset Webropol Beta ja Word -ohjelmilla.
Tutkimuksin tuloksista nousi esiin, että Unioninkadun Juhlahuoneistojen tyypillinen asiakas on toimihenkilönä työskentelevä nainen, joka järjestää yritykselle iltatilaisuuden yhdestä kahteen kertaa vuodessa. Yrityksen kilpailukyvyn tärkeimmät osatekijät asiakasnäkökulmasta ovat sijainti, tilat, hinta sekä asiakkaan mahdollisuus tuoda omat juomat.
Asiakkaiden ja yrityksen johdon mielikuvat Unioninkadun Juhlahuoneistojen yrityskuvasta kohtaavat melko hyvin, mutta silti olisi suositeltavaa, että yritys pyrkisi vaikuttamaan siihen enemmän ja tuomaan vahvuuksiaan esiin yhtenäisemmän ja selkeämmän yrityskuvan sekä paremman maineen saavuttamiseksi. Kokonaisuudessaan vastaukset osoittivat asiakkaiden mielikuvien olevan myönteisiä ja tilausravintolan yrityskuvan olevan melko positiivinen.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään yrityskuvan rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi viitekehyksessä tutkitaan mielikuvia, kuten tavoitemielikuvaa ja mielikuvan käsitteellisiä tasoja, joiden muodostumista ja kehittämistä tarkastellaan yrityksen katsantokannalta. Viitekehyksen tietoja käsitellään paikoin myös ravintola-alan näkökulmasta.
Tutkimuksen toimeksiantaja on Unioninkadun Juhlahuoneistot, joka on Helsingin Kruunun-haassa toimiva kokous- ja juhlapalveluja tarjoava tilausravintola. Tutkimuksen pääongelmaksi asetettiin Unioninkadun Juhlahuoneistojen yrityskuvan selvittäminen yksityis- ja yritysasiakkaiden keskuudessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yrityksen asiakasprofiili ja -käyttäytyminen sekä asiakkaiden yleistä tilausravintolapalveluiden käyttöä. Tutkimus rajattiin koskemaan yrityksen nykyisiä ja entisiä asiakkaita.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, joka suoritettiin Internet-kyselynä toukokuussa 2009. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja se lähetettiin sähköpostitse Unioninkadun Juhlahuoneistojen asiakkaille kahden viimeisen vuoden ajalta. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena ja perusjoukon koko oli 226. Tutkimusaineiston suljetut kysymykset käsiteltiin Webropol Beta, Excel sekä SPSS -ohjelmilla ja avoimet kysymykset Webropol Beta ja Word -ohjelmilla.
Tutkimuksin tuloksista nousi esiin, että Unioninkadun Juhlahuoneistojen tyypillinen asiakas on toimihenkilönä työskentelevä nainen, joka järjestää yritykselle iltatilaisuuden yhdestä kahteen kertaa vuodessa. Yrityksen kilpailukyvyn tärkeimmät osatekijät asiakasnäkökulmasta ovat sijainti, tilat, hinta sekä asiakkaan mahdollisuus tuoda omat juomat.
Asiakkaiden ja yrityksen johdon mielikuvat Unioninkadun Juhlahuoneistojen yrityskuvasta kohtaavat melko hyvin, mutta silti olisi suositeltavaa, että yritys pyrkisi vaikuttamaan siihen enemmän ja tuomaan vahvuuksiaan esiin yhtenäisemmän ja selkeämmän yrityskuvan sekä paremman maineen saavuttamiseksi. Kokonaisuudessaan vastaukset osoittivat asiakkaiden mielikuvien olevan myönteisiä ja tilausravintolan yrityskuvan olevan melko positiivinen.