Kiinteistötukipalveluiden johtaminen Turun Osuuskaupan Market-toimialalla
Malmivaara, Jenni (2010)
Malmivaara, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175737
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin kiinteistötukipalveluiden johtamista Turun Osuuskaupan Market-toimialalla kiinteistönhoidon, siivouksen ja jätehuollon osalta kiinnittäen huomiota palveluiden kustannustehokkuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esimiehet kokevat kiinteistötukipalveluiden valvomisen osana esimiestehtäviä, ja miten kiinteistötukipalveluiden johtamista voisi kehittää TOK:n Market-toimialalla myymäläpäälliköiden näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat myymäläpäälliköt, joiden mielipiteitä ja käsityksiä mitattiin syksyllä 2009 suoritetulla lomakekyselyllä. Tutkimuksen otos (N=28) koostui siis marketkaupan myymäläesimiehistä ja kyselyn vastausprosentti oli 62,2.
Kiinteistökulujen osuus Turun Osuuskaupan liikevaihdosta vuonna 2008 oli noin 8,5 % (Turun Osuuskauppa 2009a, 18–19 [viitattu 6.3.2010]). Market-toimialalla kiinteistötukipalveluiden merkitys on erityisen suuri, sillä kauppojen toiminta vaatii laajan pinta-alan ja kiinteistön käyttöaste on korkea. Lisäksi päivittäistavarakaupassa syntyy paljon erityisesti pakkausjätettä, mikä asettaa tehokkuusvaatimuksia jätehuollolle.
Tutkimuksen päätulos oli, että esimiehillä on sitä enemmän tietoa kiinteistötukipalveluista, mitä enemmän heillä on kokemusta esimiestehtävistä Turun Osuuskaupassa, eli asiat opitaan pääsääntöisesti työn ohessa. Tuloksen perusteella voidaan varovasti arvioida, että esimiesten perehdytys kiinteistötukipalveluihin ei ole kaikilta osin riittävää.
Kyselyn perusteella pääkehittämiskohteeksi esitettiin sähköistä huoltokirjaa, joka toimisi kiinteistötukipalveluiden johtamisen ja valvonnan tukena. Se sisältäisi tietoja ja käytännön ohjeita kiinteistötukipalveluista sekä yhdenmukaistaisi ja selkiyttäisi kiinteistötukipalveluihin liittyviä käytäntöjä. Yhtenä kokonaisuutena huoltokirjassa olisi yksinkertaistettu ja toimipaikan mukaisesti räätälöity jätehuoltosuunnitelma, joka toimisi Turun Osuuskaupan Ympäristöohjeen tukena jätehuollon tehostamisessa.
Kiinteistökulujen osuus Turun Osuuskaupan liikevaihdosta vuonna 2008 oli noin 8,5 % (Turun Osuuskauppa 2009a, 18–19 [viitattu 6.3.2010]). Market-toimialalla kiinteistötukipalveluiden merkitys on erityisen suuri, sillä kauppojen toiminta vaatii laajan pinta-alan ja kiinteistön käyttöaste on korkea. Lisäksi päivittäistavarakaupassa syntyy paljon erityisesti pakkausjätettä, mikä asettaa tehokkuusvaatimuksia jätehuollolle.
Tutkimuksen päätulos oli, että esimiehillä on sitä enemmän tietoa kiinteistötukipalveluista, mitä enemmän heillä on kokemusta esimiestehtävistä Turun Osuuskaupassa, eli asiat opitaan pääsääntöisesti työn ohessa. Tuloksen perusteella voidaan varovasti arvioida, että esimiesten perehdytys kiinteistötukipalveluihin ei ole kaikilta osin riittävää.
Kyselyn perusteella pääkehittämiskohteeksi esitettiin sähköistä huoltokirjaa, joka toimisi kiinteistötukipalveluiden johtamisen ja valvonnan tukena. Se sisältäisi tietoja ja käytännön ohjeita kiinteistötukipalveluista sekä yhdenmukaistaisi ja selkiyttäisi kiinteistötukipalveluihin liittyviä käytäntöjä. Yhtenä kokonaisuutena huoltokirjassa olisi yksinkertaistettu ja toimipaikan mukaisesti räätälöity jätehuoltosuunnitelma, joka toimisi Turun Osuuskaupan Ympäristöohjeen tukena jätehuollon tehostamisessa.