Opettajien tieto- ja viestintätekniikan osaaminen : osaamiskysely Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän opettajille 2009
Tuorila, Riitta (2010)
Tuorila, Riitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155644
Tiivistelmä
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän (Keuda) tavoitteena on lisätä ja edistää opiskelijoiden mahdollisuuksia suorittaa opintojaan verkko-opintoina. Tämä edellyttää Keudassa työskenteleviltä opettajilta riittäviä tietoteknisiä taitoja ja pedagogista osaamista tietoverkkojen hyödyntämiseksi opetus- ja oppimisympäristönä.
Verkko-opetuksen kehittämistarpeen selville saamiseksi opettajille tehtiin osaamiskysely tieto- ja viestintätekniikan käytöstä vuonna 2009. Kyselyn avulla selvitettiin opettajien tieto- ja viestintätekniikan pedagogista ja teknistä käyttötaitoa opetuskäytössä. Tutkimustuloksia hyödynnetään Keudan opetushenkilöstön täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Osaamiskysely lähetettiin nettikyselynä sähköpostitse kaikille Keudan opettajille (n = 297). Kyselyyn vastasi 120 opettajaa, jolloin vastausprosentti oli 40. Kysymykset olivat monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Vastauksista koottiin yhteenveto käyttäen SPSS-ohjelmaa ja sisällön analyysiä. Avoimista vastauksista kerättiin SWOT-analyysi, joka selkiytti opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidoista opetuksessa.
Kyselyn tulokset antoivat hyvän kuvan opettajien tietoteknisistä taidoista ja pedagogisesta osaamisesta. Osalla vastaajista tietotekniset taidot rajoittuivat alkeisiin, toiset ovat jo tottuneita tietotekniikan taitajia. Tietotekniikan pedagoginen käyttö oli useimmille vierasta, mutta sitä kohtaan tunnettiin kiinnostusta. Pedagogisen osaamisen kehittämiseksi kaivattiin myös vertaistukea ja opastusta. Käytössä olevien sähköisten oppimisympäristöjen, kuten Moodle, käyttöperehdytyksen tulee tarjota teknisten taitojen lisäksi pedagogisen osaamisen hallintaan liittyvää tukea.
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän opettajat tarvitsevat tietoteknisiä perustaitoja lisäävää koulutusta. Erityisesti on huomioitava opettajien pedagogista osaamista edistävä täydennyskoulutus. Verkko-opetuksen strategiassa tietotekniikan pedagoginen käyttö on huomioitava omana koulutuskokonaisuutenaan, jotta opettajien valmiudet hyödyntää verkko-opetusta vahvistuvat.
Verkko-opetuksen kehittämistarpeen selville saamiseksi opettajille tehtiin osaamiskysely tieto- ja viestintätekniikan käytöstä vuonna 2009. Kyselyn avulla selvitettiin opettajien tieto- ja viestintätekniikan pedagogista ja teknistä käyttötaitoa opetuskäytössä. Tutkimustuloksia hyödynnetään Keudan opetushenkilöstön täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Osaamiskysely lähetettiin nettikyselynä sähköpostitse kaikille Keudan opettajille (n = 297). Kyselyyn vastasi 120 opettajaa, jolloin vastausprosentti oli 40. Kysymykset olivat monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Vastauksista koottiin yhteenveto käyttäen SPSS-ohjelmaa ja sisällön analyysiä. Avoimista vastauksista kerättiin SWOT-analyysi, joka selkiytti opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidoista opetuksessa.
Kyselyn tulokset antoivat hyvän kuvan opettajien tietoteknisistä taidoista ja pedagogisesta osaamisesta. Osalla vastaajista tietotekniset taidot rajoittuivat alkeisiin, toiset ovat jo tottuneita tietotekniikan taitajia. Tietotekniikan pedagoginen käyttö oli useimmille vierasta, mutta sitä kohtaan tunnettiin kiinnostusta. Pedagogisen osaamisen kehittämiseksi kaivattiin myös vertaistukea ja opastusta. Käytössä olevien sähköisten oppimisympäristöjen, kuten Moodle, käyttöperehdytyksen tulee tarjota teknisten taitojen lisäksi pedagogisen osaamisen hallintaan liittyvää tukea.
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän opettajat tarvitsevat tietoteknisiä perustaitoja lisäävää koulutusta. Erityisesti on huomioitava opettajien pedagogista osaamista edistävä täydennyskoulutus. Verkko-opetuksen strategiassa tietotekniikan pedagoginen käyttö on huomioitava omana koulutuskokonaisuutenaan, jotta opettajien valmiudet hyödyntää verkko-opetusta vahvistuvat.