Suomalaisyrityksen etabloituminen Kiinaan verotuksen näkökulmasta
Väänänen, Riitta (2010)
Väänänen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105555
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisyritysten etabloitumista Kiinaan näkökulman ollessa verotuksessa. Tutkimusongelma tiivistettiin kahteen kysymykseen: millä tavoin yritys voi etabloitua Kiinaan ja mitä sen pitää ottaa huomioon ennen etabloitumista. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja tyypiltään kuvaileva. Tavoitteena oli tuottaa Kiinan verotuksesta tiivis tietopaketti etabloitumista harkitsevalle yritykselle. Työn toimeksiantajana toimi Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etabloitumismuotoja, Kiinan yritysverotusta, siirtohinnoittelua, tulojen kotiuttamista ja verosuunnittelun mahdollisuuksia. Lähteinä käytettiin mahdollisimman ajantasaista sähköistä ja kirjallista aineistoa. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin haastattelemalla neljän keskisuomalaisen yrityksen edustajia. Haastattelumuodoksi valittiin teemahaastattelu. Haastatteluissa korostuivat yritysten omat kokemukset Kiinan markkinoille etabloitumisesta, siellä toimimisesta ja kohdatuista ongelmista.
Suomalaisyritys voi etabloitua Kiinaan perustamalla yrityksen yksin tai kiinalaisen osapuolen kanssa tai sivuliikkeen tai edustuston. Myös toimiminen ilman kiinteää toimipaikkaa on mahdollista esimerkiksi edustajan välityksellä. Kiinteän toimipaikan olemassaolo vaikuttaa olennaisesti verovelvollisuuden syntymiseen. Yrityksen toimiessa ilman kiinteää toimipaikkaa se on verovelvollinen vain Suomessa, kun taas toiminta kiinteässä toimipaikassa asettaa yrityksen verovelvolliseksi Kiinassa.
Ulkomaille etabloitumisen kannattavuutta laskettaessa verotus nousee tärkeään rooliin. Yrityksen tulisi olla perillä Kiinan yritysverotusta koskevasta lainsäädännöstä. Konsernille myös siirtohinnoitteluohjeiden tunteminen on tärkeää. Lainsäädäntö muuttuu koko ajan, mikä vaatii yrityksiä olemaan valppaita toimintaa suunnitellessaan. Ennen etabloitumista yrityksen kannattaa ottaa selvää Kiinan markkinoista ja kulttuurista. Suhdeverkostot ovat Kiinassa tärkeitä ja jo ennen etabloitumista on tarpeellista luoda kontakteja.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin etabloitumismuotoja, Kiinan yritysverotusta, siirtohinnoittelua, tulojen kotiuttamista ja verosuunnittelun mahdollisuuksia. Lähteinä käytettiin mahdollisimman ajantasaista sähköistä ja kirjallista aineistoa. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin haastattelemalla neljän keskisuomalaisen yrityksen edustajia. Haastattelumuodoksi valittiin teemahaastattelu. Haastatteluissa korostuivat yritysten omat kokemukset Kiinan markkinoille etabloitumisesta, siellä toimimisesta ja kohdatuista ongelmista.
Suomalaisyritys voi etabloitua Kiinaan perustamalla yrityksen yksin tai kiinalaisen osapuolen kanssa tai sivuliikkeen tai edustuston. Myös toimiminen ilman kiinteää toimipaikkaa on mahdollista esimerkiksi edustajan välityksellä. Kiinteän toimipaikan olemassaolo vaikuttaa olennaisesti verovelvollisuuden syntymiseen. Yrityksen toimiessa ilman kiinteää toimipaikkaa se on verovelvollinen vain Suomessa, kun taas toiminta kiinteässä toimipaikassa asettaa yrityksen verovelvolliseksi Kiinassa.
Ulkomaille etabloitumisen kannattavuutta laskettaessa verotus nousee tärkeään rooliin. Yrityksen tulisi olla perillä Kiinan yritysverotusta koskevasta lainsäädännöstä. Konsernille myös siirtohinnoitteluohjeiden tunteminen on tärkeää. Lainsäädäntö muuttuu koko ajan, mikä vaatii yrityksiä olemaan valppaita toimintaa suunnitellessaan. Ennen etabloitumista yrityksen kannattaa ottaa selvää Kiinan markkinoista ja kulttuurista. Suhdeverkostot ovat Kiinassa tärkeitä ja jo ennen etabloitumista on tarpeellista luoda kontakteja.