Kemin LumiLinna : elinkaari ja vetovoimatekijät
Vähäsarja, Riikka (2010)
Vähäsarja, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002222439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002222439
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää LumiLinnan elinkaaren vaiheet sekä tutkia sen vetovoimatekijöitä heikkouksineen ja vahvuuksineen. Tavoitteena oli myös löytää näiden seikkojen yhteys toisiinsa. Lukijalle haluttiin antaa kattava kuvaus linnan kehittymisestä kuvailemalla aihealuetta käsitteleviä pääpiirteitä sen kokonaisvaltaisen historian ajalta.
Teoreettisena lähtökohtana oli matkailukohteen elinkaarimalli, jota hyödynnettiin LumiLinnan kehityksen ja historian tutkimisessa. Tutkimuksen pohjana toimivat myös matkailua, elämys- ja attraktiokäsiteittä sekä työntö- ja vetovoimatekijöitä käsittelevät teoriat, joiden lisäksi LumiLinnan asiakkaille teetetyn kyselytutkimuksen sekä linnaa isännöiden henkilöiden haastattelemisen kautta etsittiin vastauksia tutkimusongelmiin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että LumiLinnalla on lukuisia eri vetovoimatekijöitä, joita vuosien saatossa on kehitetty ja hyödynnetty eri tavoin ja tarkoitusperin. Yhdeksi pysyväksi vetovoimatekijäksi lukeutui kuitenkin linnan ainutlaatuisuus. Elinkaarimallin vaiheista ei asiakasmääriin perustuvan tutkimustavan perusteella löytynyt yhtä ainoaa, yksiselitteistä linjaa vaan linnan voitiin todeta kokeneen tiettyjä vaiheita jo useampaan kertaan.
LumiLinnalla on vakiintunut, merkittävä asema Kemin matkailuvalttina. Jatkuvan suosion ylläpitäminen ei silti ole itsestäänselvyys vaan linnan tulee elää ajan hermoilla. Jotta linnan tulevaisuus voidaan taata, sen pitää jatkuvasti pystyä kehittämään toimintaansa ja sitä kautta pitämään asiakkaidensa mielenkiintoa yllä. Uusia ideoita tuotekehittämiseen voitaisiin etsiä muun muassa asiakastutkimusten tai esimerkiksi erilaisten asiakkaille ja yhteistyökumppaneille suunniteltujen kampanjoiden ja kilpailujen kautta.
Teoreettisena lähtökohtana oli matkailukohteen elinkaarimalli, jota hyödynnettiin LumiLinnan kehityksen ja historian tutkimisessa. Tutkimuksen pohjana toimivat myös matkailua, elämys- ja attraktiokäsiteittä sekä työntö- ja vetovoimatekijöitä käsittelevät teoriat, joiden lisäksi LumiLinnan asiakkaille teetetyn kyselytutkimuksen sekä linnaa isännöiden henkilöiden haastattelemisen kautta etsittiin vastauksia tutkimusongelmiin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että LumiLinnalla on lukuisia eri vetovoimatekijöitä, joita vuosien saatossa on kehitetty ja hyödynnetty eri tavoin ja tarkoitusperin. Yhdeksi pysyväksi vetovoimatekijäksi lukeutui kuitenkin linnan ainutlaatuisuus. Elinkaarimallin vaiheista ei asiakasmääriin perustuvan tutkimustavan perusteella löytynyt yhtä ainoaa, yksiselitteistä linjaa vaan linnan voitiin todeta kokeneen tiettyjä vaiheita jo useampaan kertaan.
LumiLinnalla on vakiintunut, merkittävä asema Kemin matkailuvalttina. Jatkuvan suosion ylläpitäminen ei silti ole itsestäänselvyys vaan linnan tulee elää ajan hermoilla. Jotta linnan tulevaisuus voidaan taata, sen pitää jatkuvasti pystyä kehittämään toimintaansa ja sitä kautta pitämään asiakkaidensa mielenkiintoa yllä. Uusia ideoita tuotekehittämiseen voitaisiin etsiä muun muassa asiakastutkimusten tai esimerkiksi erilaisten asiakkaille ja yhteistyökumppaneille suunniteltujen kampanjoiden ja kilpailujen kautta.