”Mukavaa kun on päässyt tähän maailmaan” – Ikäihmisten kokemuksia Active Art Pilotti II -toiminnasta ohjaajien kuvaamana
Kiiski, Miia; Storck, Johanna (2009)
Kiiski, Miia
Storck, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002212421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002212421
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu yhdessä suomalaisten ja japanilaisten yhteistyökumppaniensa kanssa ovat kehittäneet Active Art –menetelmää jo vuodesta 2006 alkaen. Se on tavoitteellista ja kuntouttavaa ryhmässä tapahtuvaa taidetoimintaa, minkä perustana on japanilainen Clinical Art -systeemi (CA). Opinnäytetyömme tarkoituksena oli koota yhteen Active Artin teoriapohjaa sekä saada lisää tietoa menetelmän vaikutuksista.
Päätavoitteenamme oli tuottaa kuvailevaa tietoa Active Art Pilotti II –taideryhmiin osallistuneiden ikääntyneiden ryhmäläisten kokemuksista ohjaajien kuvausten pohjalta. Tarkoituksena oli tuoda ryhmäläisten oma ääni kuuluviin. Osallistuimme ensin keväällä 2008 Active Art- koulutusjaksolle, jonka jälkeen toimimme taideryhmien vetäjinä työntekijöiden kanssa. Pilotti II lopuksi saimme tarkasteltavaksemme ryhmien ohjaajien loppuraportit (7 kpl), jotka toimivat aineistonamme tässä tutkielmassa. Analysoimme aineistomme sisällön analyysiä käyttäen eli laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin.
Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että Active Art –ryhmät tuottivat sekä yksilöllisiä että yhteisiä voimavaroja. Active Art toi virikkeellisyyttä normaaliin arkeen sekä sai ryhmäläiset aktivoitumaan ja yksinäisyys vähentyi. Taideryhmät tuottivat ikääntyneille iloa ja yhdessä tekemisen riemua. Toiminnan jatkuessa ryhmäytymistä tapahtui, mitä kautta yksilöiden rohkeus tehdä erilaista kuin totuttu lisääntyi. Ryhmäläiset eivät enää väheksyneet omia töitään kuten alussa ja he kokivat yhteenkuuluvuutta ja kannustivat muita.
Ryhmäläiset kokivat niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita taiteen tekemisen yhteydessä. Joissakin ryhmäläisissä abstraktit taiteenteon menetelmät aiheuttivat välillä epävarmuutta ja turhautumista. Turvallisen ympäristön ja kannustavan ilmapiirin turvin ryhmäläiset kui-tenkin uskaltautuivat kokeilemaan ja saivat uusia elämyksiä. Parhaimmillaan Active Art –ryhmä oli foorumi, jossa ikäihmiset pystyivät sekä herättelemään että purkamaan erilaisia tunteita ja kokemuksia. Kipeitä muistoja uskallettiin käsitellä ja esimerkiksi omasta yksinäisyydestä puhua.
Päätavoitteenamme oli tuottaa kuvailevaa tietoa Active Art Pilotti II –taideryhmiin osallistuneiden ikääntyneiden ryhmäläisten kokemuksista ohjaajien kuvausten pohjalta. Tarkoituksena oli tuoda ryhmäläisten oma ääni kuuluviin. Osallistuimme ensin keväällä 2008 Active Art- koulutusjaksolle, jonka jälkeen toimimme taideryhmien vetäjinä työntekijöiden kanssa. Pilotti II lopuksi saimme tarkasteltavaksemme ryhmien ohjaajien loppuraportit (7 kpl), jotka toimivat aineistonamme tässä tutkielmassa. Analysoimme aineistomme sisällön analyysiä käyttäen eli laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin.
Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että Active Art –ryhmät tuottivat sekä yksilöllisiä että yhteisiä voimavaroja. Active Art toi virikkeellisyyttä normaaliin arkeen sekä sai ryhmäläiset aktivoitumaan ja yksinäisyys vähentyi. Taideryhmät tuottivat ikääntyneille iloa ja yhdessä tekemisen riemua. Toiminnan jatkuessa ryhmäytymistä tapahtui, mitä kautta yksilöiden rohkeus tehdä erilaista kuin totuttu lisääntyi. Ryhmäläiset eivät enää väheksyneet omia töitään kuten alussa ja he kokivat yhteenkuuluvuutta ja kannustivat muita.
Ryhmäläiset kokivat niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita taiteen tekemisen yhteydessä. Joissakin ryhmäläisissä abstraktit taiteenteon menetelmät aiheuttivat välillä epävarmuutta ja turhautumista. Turvallisen ympäristön ja kannustavan ilmapiirin turvin ryhmäläiset kui-tenkin uskaltautuivat kokeilemaan ja saivat uusia elämyksiä. Parhaimmillaan Active Art –ryhmä oli foorumi, jossa ikäihmiset pystyivät sekä herättelemään että purkamaan erilaisia tunteita ja kokemuksia. Kipeitä muistoja uskallettiin käsitellä ja esimerkiksi omasta yksinäisyydestä puhua.