Perehdytyskansio Sokos Hotel Puijonsarveen
Palm, Hanna (2006)
Palm, Hanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122162
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koskee Sokos Hotel Puijonsarven perehdyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä Sokos
Hotel Puijonsarven vastaanottoon, aulabaari Bistroon sekä hotellin yhteydessä sijaitsevaan ravintola Fransmanniin
yhteinen perehdytyskansio. Perehdytyskansio sisältää osastoille pelisäännöt, tehtävä- ja palvelukortit sekä
yleistä tietoa yrityksestä.
Johtaminen on hyvin tärkeää yrityksessä. Sen tarkoitus on sopeuttaa, tehostaa ja muuttaa toimintaa jatkuvasti sen
mukaan, mitä ympäristössä tapahtuu. Johtamiseen olennaisesti liittyvä osa-alue on henkilöstöjohtaminen. Henkilöstöjohtamisella
tarkoitetaan organisaation ihmisjärjestelmän hankintaa, motivointia, ylläpitoa, kehittämistä ja
palkitsemista. Tähän kuuluu keskeisenä osana myös perehdyttäminen. Perehdyttämisen tulee olla tehokasta ja se
pitäisi tehdä aina mahdollisimman hyvin. Näin vältytään uuden työntekijän tekemiltä virheiltä ja myös muiden
työntekijöiden aikaa säästyy, koska heidän ei tarvitse neuvoa uutta työntekijää niin paljoa.
Toteutin tutkimuksen toiminnallisena tutkimuksena. Keräsin tietoa eri osastojen päälliköiltä, ja heidän antamiensa
ohjeiden mukaan kokosin perehdytyskansion. Perehdytyskansion teossa on käytetty hyväksi jo aiemmin käytössä
olleita perehdytysmateriaaleja, mutta siihen on kerätty materiaalia myös muista lähteistä, kuten käsikirjoista. Pohdin
tutkimuksen aikana, millaista tietoa uusi työntekijä tarvitsee tullessaan Sokos Hotel Puijonsarveen töihin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi perehdytyskansio. Perehdytyskansio tulee tarpeeseen Sokos Hotel Puijonsarveen,
sillä siellä ei ole aiemmin ollut sellaista. Perehdytyskansio tulisi antaa uudelle työntekijälle ennen töiden aloittamista,
sillä näin siitä saadaan paras mahdollinen hyöty.
Hotel Puijonsarven vastaanottoon, aulabaari Bistroon sekä hotellin yhteydessä sijaitsevaan ravintola Fransmanniin
yhteinen perehdytyskansio. Perehdytyskansio sisältää osastoille pelisäännöt, tehtävä- ja palvelukortit sekä
yleistä tietoa yrityksestä.
Johtaminen on hyvin tärkeää yrityksessä. Sen tarkoitus on sopeuttaa, tehostaa ja muuttaa toimintaa jatkuvasti sen
mukaan, mitä ympäristössä tapahtuu. Johtamiseen olennaisesti liittyvä osa-alue on henkilöstöjohtaminen. Henkilöstöjohtamisella
tarkoitetaan organisaation ihmisjärjestelmän hankintaa, motivointia, ylläpitoa, kehittämistä ja
palkitsemista. Tähän kuuluu keskeisenä osana myös perehdyttäminen. Perehdyttämisen tulee olla tehokasta ja se
pitäisi tehdä aina mahdollisimman hyvin. Näin vältytään uuden työntekijän tekemiltä virheiltä ja myös muiden
työntekijöiden aikaa säästyy, koska heidän ei tarvitse neuvoa uutta työntekijää niin paljoa.
Toteutin tutkimuksen toiminnallisena tutkimuksena. Keräsin tietoa eri osastojen päälliköiltä, ja heidän antamiensa
ohjeiden mukaan kokosin perehdytyskansion. Perehdytyskansion teossa on käytetty hyväksi jo aiemmin käytössä
olleita perehdytysmateriaaleja, mutta siihen on kerätty materiaalia myös muista lähteistä, kuten käsikirjoista. Pohdin
tutkimuksen aikana, millaista tietoa uusi työntekijä tarvitsee tullessaan Sokos Hotel Puijonsarveen töihin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi perehdytyskansio. Perehdytyskansio tulee tarpeeseen Sokos Hotel Puijonsarveen,
sillä siellä ei ole aiemmin ollut sellaista. Perehdytyskansio tulisi antaa uudelle työntekijälle ennen töiden aloittamista,
sillä näin siitä saadaan paras mahdollinen hyöty.