KUSTANNUSYHTIÖ TAMMEN MESSUJEN JA BUSINESS TO BUSINESS – MARKKINOINNIN VAIKUTUKSET MYYNTIIN
Korhonen, Maria (2008)
Korhonen, Maria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041920
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Kustannusyhtiö Tammen järjestämien vuoden 2008 messujen ja business to business –
markkinoinnin vaikutusta myyntiin. Messut järjestettiin viidessä eri kaupungissa vuoden 2008 alussa. Messut järjestettiin
ensimmäistä kertaa näin laajalti, ja oli tarpeellista analysoida messujen tilastollista kannattavuutta. Kannattavuutta
mitattiin erityisesti alakoulujen oppimateriaalien tilausten määrästä keväältä 2008.
Messut ovat vain yksi osa tapahtumamarkkinointia, vaikkakin tunnetuin. Messujen avulla yritykset voivat solmia
yhteyksiä ja uusia asiakassuhteita ja yhtä hyvin myös esitellä uusia tuotteita markkinoille. Kustannusyhtiö Tammi
toteuttaa business to business – markkinointia messuilla, jotta tapahtumat saavuttaisivat mahdollisimman suuren
höydyn. Tapahtumamarkkinointi vaatii suuren markkinointibudjetin, jonka vuoksi tehdään valmisteluja: tutkimuksia
ja arvioita, jotta voidaan vähentää taloudellisia riskejä.
Tilastollinen tutkimus keskittyi analysoimaan vuoden 2008 ostotilausten lukumäärää alueellisesti alakouluista.
Toisin sanoen, myyntijakaumat jaettiin messukaupunkien Oulun, Kuopion, Tampereen, Turun ja Helsingin mukaan,
jotta kannattavuutta voidaan tarkastella alueittain. Haluttiin mitata tilastollinen riippuvuus ostotilausten lukumäärän
ja messuille osallistuneiden alakoulujen kesken. Analysoitava tieto mitattiin Mann Whitney:n U testillä
ja joitakin tuloksia tarkennettiin Khiin neliö- tai Monte Carlo testauksella. Perusjoukko käsitti 2987 alakoulua,
joista havaintojoukkoon kuului 200 alakoulua.
Tutkimustuloksista selvisi, että messuille osallistumisen ja vuoden 2008 myynnin välillä on tilastollisesti merkitsevää
riippuvuutta. Alueittain tutkiessa vuoden 2008 myynnin ja messuille osallistumisen riippuvuutta, ainoastaan
Oulun messuilla oli tilastollista riippuvuutta vuoden 2008 myyntiin. Kustannusyhtiö Tammi tulee hyödyntämään
tutkimustuloksia seuraavien messujen järjestelyissä. Tekemällä tilastollisen tutkimuksen samoin menetelmin seuraavina
vuosina, voidaan seurata, miten riippuvuus muuttuu. Taloudellisia myyntiin liittyviä kannattavuus tulkintoja
on hankala arvioida pelkästään yhden vuoden perusteella.
markkinoinnin vaikutusta myyntiin. Messut järjestettiin viidessä eri kaupungissa vuoden 2008 alussa. Messut järjestettiin
ensimmäistä kertaa näin laajalti, ja oli tarpeellista analysoida messujen tilastollista kannattavuutta. Kannattavuutta
mitattiin erityisesti alakoulujen oppimateriaalien tilausten määrästä keväältä 2008.
Messut ovat vain yksi osa tapahtumamarkkinointia, vaikkakin tunnetuin. Messujen avulla yritykset voivat solmia
yhteyksiä ja uusia asiakassuhteita ja yhtä hyvin myös esitellä uusia tuotteita markkinoille. Kustannusyhtiö Tammi
toteuttaa business to business – markkinointia messuilla, jotta tapahtumat saavuttaisivat mahdollisimman suuren
höydyn. Tapahtumamarkkinointi vaatii suuren markkinointibudjetin, jonka vuoksi tehdään valmisteluja: tutkimuksia
ja arvioita, jotta voidaan vähentää taloudellisia riskejä.
Tilastollinen tutkimus keskittyi analysoimaan vuoden 2008 ostotilausten lukumäärää alueellisesti alakouluista.
Toisin sanoen, myyntijakaumat jaettiin messukaupunkien Oulun, Kuopion, Tampereen, Turun ja Helsingin mukaan,
jotta kannattavuutta voidaan tarkastella alueittain. Haluttiin mitata tilastollinen riippuvuus ostotilausten lukumäärän
ja messuille osallistuneiden alakoulujen kesken. Analysoitava tieto mitattiin Mann Whitney:n U testillä
ja joitakin tuloksia tarkennettiin Khiin neliö- tai Monte Carlo testauksella. Perusjoukko käsitti 2987 alakoulua,
joista havaintojoukkoon kuului 200 alakoulua.
Tutkimustuloksista selvisi, että messuille osallistumisen ja vuoden 2008 myynnin välillä on tilastollisesti merkitsevää
riippuvuutta. Alueittain tutkiessa vuoden 2008 myynnin ja messuille osallistumisen riippuvuutta, ainoastaan
Oulun messuilla oli tilastollista riippuvuutta vuoden 2008 myyntiin. Kustannusyhtiö Tammi tulee hyödyntämään
tutkimustuloksia seuraavien messujen järjestelyissä. Tekemällä tilastollisen tutkimuksen samoin menetelmin seuraavina
vuosina, voidaan seurata, miten riippuvuus muuttuu. Taloudellisia myyntiin liittyviä kannattavuus tulkintoja
on hankala arvioida pelkästään yhden vuoden perusteella.