Organisaatiomuutokset Sampo Pankin Pohjois-Suomen konttoreiden henkilökunnan kokemina
Pääkkönen, Marianne (2009)
Pääkkönen, Marianne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031863
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sampo Pankin Pohjois-Suomen konttoreiden henkilökunnan muutoskokemuksia
vuodesta 1993 lähtien. Opinnäytetyössä tutkittiin eri tekijöiden ja muutosjohtamisen eri osa-alueiden
osuutta henkilöstön muutoskokemuksiin.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake. Lomake
lähettiin 104 henkilölle, jotka valittiin systemaattisena satunnaisotantana. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä,
jossa valittujen henkilöiden sähköpostiin lähetettiin linkki kyselyyn. Vastaajilla oli viikko aikaa osallistua kyselyyn
ja heille lähettiin kaksi muistutusviestiä. Valituilta henkilöiltä vastauksia tuli 56 kappaletta, joista viidellä ei ollut
kokemusta mistään organisaatiomuutoksesta. Vastausprosentti oli 53,8 prosenttia. Kysely toteutettiin maaliskuussa
2009.
Tuloksista kävi ilmi, että Sampo Pankin Pohjois-Suomen konttoreiden henkilökunnan kokemat muutokset vuoden
1993 Säästöpankki fuusioista lähtien olivat pääsääntöisesti positiivisia. Tuloksista ilmeni, että muun muassa
tunteiden näyttäminen ja epävarmuus tulevaisuudesta olivat vaikuttaneet muutosten kokemiseen. Muutosjohtajuuden
eri osa-alueista esimerkiksi esimiehen tuki ja viestintä muutosten aikana olivat vaikuttaneet muutosten
kokemiseen.
Tulokset osoittivat, että Sampo Pankilla kehittämisen alueita olisivat mahdollisten tulevien muutosten osalta
muun muassa viestintään ja lisäkoulukseen liittyen. Tulokset antoivat arvokasta tietoa, siitä kuinka muutokset oli
koettu ja mitkä asiat vaikuttivat muutosten kokemiseen henkilökunnan näkökulmasta.
vuodesta 1993 lähtien. Opinnäytetyössä tutkittiin eri tekijöiden ja muutosjohtamisen eri osa-alueiden
osuutta henkilöstön muutoskokemuksiin.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake. Lomake
lähettiin 104 henkilölle, jotka valittiin systemaattisena satunnaisotantana. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä,
jossa valittujen henkilöiden sähköpostiin lähetettiin linkki kyselyyn. Vastaajilla oli viikko aikaa osallistua kyselyyn
ja heille lähettiin kaksi muistutusviestiä. Valituilta henkilöiltä vastauksia tuli 56 kappaletta, joista viidellä ei ollut
kokemusta mistään organisaatiomuutoksesta. Vastausprosentti oli 53,8 prosenttia. Kysely toteutettiin maaliskuussa
2009.
Tuloksista kävi ilmi, että Sampo Pankin Pohjois-Suomen konttoreiden henkilökunnan kokemat muutokset vuoden
1993 Säästöpankki fuusioista lähtien olivat pääsääntöisesti positiivisia. Tuloksista ilmeni, että muun muassa
tunteiden näyttäminen ja epävarmuus tulevaisuudesta olivat vaikuttaneet muutosten kokemiseen. Muutosjohtajuuden
eri osa-alueista esimerkiksi esimiehen tuki ja viestintä muutosten aikana olivat vaikuttaneet muutosten
kokemiseen.
Tulokset osoittivat, että Sampo Pankilla kehittämisen alueita olisivat mahdollisten tulevien muutosten osalta
muun muassa viestintään ja lisäkoulukseen liittyen. Tulokset antoivat arvokasta tietoa, siitä kuinka muutokset oli
koettu ja mitkä asiat vaikuttivat muutosten kokemiseen henkilökunnan näkökulmasta.