KEHITYSEHDOTUKSET MAJOITUSPALVELU FORENOM OY:N VERKKOSIVUSTOLLE
Tuunanen, Jukka (2009)
Tuunanen, Jukka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Majoituspalvelu Forenom Oy:n verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet sivustoa käyttävien sidosryhmien näkökulmista. Työssä selvitettiin Forenomin yritysasiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia sivuston käytettävyydestä kahden Webropol -pohjaisen kyselyn avulla. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia, joiden avulla se pystyy parantamaan sivustonsa tehokkuutta markkinointi-kanavana. Opinnäytetyön keskeinen tehtävä oli vastata kysymykseen: Millaisia muutoksia Majoituspalvelu Forenomin verkkosivustolla on tehtävä, jotta sen tehokkuus markkinointikanavana paranee?
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee verkkosivujen markkinoinnillisessa suunnittelussa huomionarvoisia näkökulmia, kuten markkinointiviestintää, verkkosivuston olemusta markkinointikanavana ja palvelun laadun ulottuvuuksia. Teoriaosioon pyrittiin kokoamaan aineistoa, joka antaisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat verkkosivuston markkinoinnilliselle suunnittelulle.
Opinnäytetyöstä saatiin kehitysehdotukset, joiden perusteella Forenom pystyy kehittämään sivustonsa osa-alueita sekä asiakkaita että työntekijöitään hyödyttäviksi kokonaisuuksiksi. Kehitysehdotuksia mahdollisuuksiensa mukaan soveltamalla Forenom voi parantaa sivustonsa käytettävyyttä ja siten helpottaa ennen kaikkea asiakkaidensa asiointia verkkosivuillaan. Majoituspalvelu Forenom saa opinnäytetyöstä hyödyllistä informaatiota asiakkaidensa tavoitteista verkkosivuilla ja se pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä myös myöhemmin verkkosivuja kehittäessään.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee verkkosivujen markkinoinnillisessa suunnittelussa huomionarvoisia näkökulmia, kuten markkinointiviestintää, verkkosivuston olemusta markkinointikanavana ja palvelun laadun ulottuvuuksia. Teoriaosioon pyrittiin kokoamaan aineistoa, joka antaisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat verkkosivuston markkinoinnilliselle suunnittelulle.
Opinnäytetyöstä saatiin kehitysehdotukset, joiden perusteella Forenom pystyy kehittämään sivustonsa osa-alueita sekä asiakkaita että työntekijöitään hyödyttäviksi kokonaisuuksiksi. Kehitysehdotuksia mahdollisuuksiensa mukaan soveltamalla Forenom voi parantaa sivustonsa käytettävyyttä ja siten helpottaa ennen kaikkea asiakkaidensa asiointia verkkosivuillaan. Majoituspalvelu Forenom saa opinnäytetyöstä hyödyllistä informaatiota asiakkaidensa tavoitteista verkkosivuilla ja se pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä myös myöhemmin verkkosivuja kehittäessään.