HENKILÖSTÖN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN TUTKIMUS KAJAANILAISISTA PK-YRITYKSISTÄ
Mikkonen, Satu (2007)
Mikkonen, Satu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021821
Tiivistelmä
Yritysten pitää panostaa nykypäivänä henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Henkilöstön tiedot ja taidot ovat koko
yrityksen käytössä ja yritysten kilpailukyky on riippuvainen osaavasta henkilöstöstä. Kun yritys voi sisäisesti
hyvin se näkyy myös ulospäin hyvänä tuloksena, tuottavuutena ja hyvinvoipana henkilöstönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja kajaanilaiset yritykset käyttävät henkilöstönsä osaamisen
kehittämiseen. Tutkimusongelmat: Miten yhteiskunnan nopeiden muutosten aiheuttamat vaatimukset vaikuttavat
henkilöstön osaamisen kehittämiseen kajaanilaisissa pk-yrityksissä? Miten hyvällä henkilöstön osaamisen kehittämisellä
saadaan yritykselle pysyvää kilpailuetua, ja miksi henkilöstöön kannattaa panostaa? Millaisia työkaluja, yritysten
henkilöstön kouluttautumisasioista vastaavilla henkilöillä on käytettävissä Kainuussa henkilöstön osaamisen
kehittämiseen ja miten niitä käytetään yrityksessä hyödyksi.
Opinnäytetyön teoria muodostuu henkilöstön osaamisen kehittämistä (kuuluu henkilöstöjohtamisen tärkeimpiin
osa-alueisiin) koskevan kirjallisuuden ja julkaisujen lukemisesta, sekä luotettavien Internet- lähteiden käytöstä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto hankittiin
puhelinhaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti 20 kajaanilaista pk-yritystä. Kysymykset osoitettiin
henkilöille, jotka vastaavat yrityksen henkilöstön osaamisen kehittämisestä.
Tutkimus osoitti että yritykset elävät jatkuvassa muutoksessa, jossa henkilöstöä täytyy kouluttaa jatkuvasti, jos
yritys haluaa pysyä kehityksessä ja kilpailussa mukana. Haastateltavat ymmärsivät ammattitaitoisen ja osaavan
henkilöstön merkityksen yrityksen menestymiselle. Suurin osa yrityksistä hyödyntää tarjolla olevia osaamisen kehittämisen
työkaluja ja muun muassa koulutusta haluttaisiinkin enemmän. Oppilaitokset voisivat panostaa hieman
enemmän ”näkyvämpään” mainontaan ja lisätä yleistä tiedottamista alkavista kursseista ja koulutuksista
yrityksen käytössä ja yritysten kilpailukyky on riippuvainen osaavasta henkilöstöstä. Kun yritys voi sisäisesti
hyvin se näkyy myös ulospäin hyvänä tuloksena, tuottavuutena ja hyvinvoipana henkilöstönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja kajaanilaiset yritykset käyttävät henkilöstönsä osaamisen
kehittämiseen. Tutkimusongelmat: Miten yhteiskunnan nopeiden muutosten aiheuttamat vaatimukset vaikuttavat
henkilöstön osaamisen kehittämiseen kajaanilaisissa pk-yrityksissä? Miten hyvällä henkilöstön osaamisen kehittämisellä
saadaan yritykselle pysyvää kilpailuetua, ja miksi henkilöstöön kannattaa panostaa? Millaisia työkaluja, yritysten
henkilöstön kouluttautumisasioista vastaavilla henkilöillä on käytettävissä Kainuussa henkilöstön osaamisen
kehittämiseen ja miten niitä käytetään yrityksessä hyödyksi.
Opinnäytetyön teoria muodostuu henkilöstön osaamisen kehittämistä (kuuluu henkilöstöjohtamisen tärkeimpiin
osa-alueisiin) koskevan kirjallisuuden ja julkaisujen lukemisesta, sekä luotettavien Internet- lähteiden käytöstä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto hankittiin
puhelinhaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti 20 kajaanilaista pk-yritystä. Kysymykset osoitettiin
henkilöille, jotka vastaavat yrityksen henkilöstön osaamisen kehittämisestä.
Tutkimus osoitti että yritykset elävät jatkuvassa muutoksessa, jossa henkilöstöä täytyy kouluttaa jatkuvasti, jos
yritys haluaa pysyä kehityksessä ja kilpailussa mukana. Haastateltavat ymmärsivät ammattitaitoisen ja osaavan
henkilöstön merkityksen yrityksen menestymiselle. Suurin osa yrityksistä hyödyntää tarjolla olevia osaamisen kehittämisen
työkaluja ja muun muassa koulutusta haluttaisiinkin enemmän. Oppilaitokset voisivat panostaa hieman
enemmän ”näkyvämpään” mainontaan ja lisätä yleistä tiedottamista alkavista kursseista ja koulutuksista