Sosiaalisen median hyödyntäminen pienyrityksen matkailumarkkinoinnissa : Case: Vip Cruise Ltd
Kauppinen, Laura; Kantola, Katri (2010)
Kauppinen, Laura
Kantola, Katri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021792
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli parantaa case-yrityksemme Vip Cruisen markkinointia uudella tavalla, jolla saataisiin asiakkaat lähemmäksi yritystä. Sosiaalinen media on tällä hetkellä ajankohtainen ilmiö, ja sen tarjoamat hyödyt yritysten markkinointivälineenä on myös huomattu. Tarkoituksenamme on selvit-tää, voiko Vip Cruise hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan, ja mikä sosiaalisen median kana-va palvelisi parhaiten Vip Cruisea ja sen asiakkaita.
Aikaisempia tutkimuksia vastaavanlaisesta asettelusta, jonka Vip Cruiselle toteutimme, ei juurikaan ole saatavilla, koska sosiaalisen median käyttö suomalaisissa yrityksissä on vielä hyvin vähäistä, mutta eteenpäin ollaan menossa jatkuvasti. Sosiaalisesta mediasta kertovaa kirjallisuutta on olemassa rajallisesti vielä tässä vaiheessa, koska ilmiö on uusi.
Tutkimuksen toteuttamiseksi etsimme internetistä suomalaisia pieniä ja keskisuuria matkailualan yrityk-siä, joilla on jo käytössään jokin sosiaalisen median sovellus. Lähetimme löydetyille kohderyhmään sopi-ville yrityksille sähköpostitse kysymyksiä sosiaalisen median käytöstä ja toimivuudesta heidän yritykses-sään. Halusimme tutkimukseemme asiantuntijan näkökulman, joten lähetimme omat kysymyksensä myös erään mainostoimiston viestinnän suunnittelijalle.
Tutkimuksesta saamaamme materiaalia hyödyntäen laadimme Vip Cruiselle kaksi mahdollisimman tar-koituksenmukaista konseptia eri sosiaalisen median sovelluksiin. Toteutimme yritykselle Facebook-profiilin jonka tarkoituksena on toimia informaatio- ja tiedonvälityskanavana yrityksen ja asiakkaiden välillä. Toiseksi sovellukseksi valitsimme yrityksen kotisivuille toteutettavan vieraskirjan, jonka tarkoi-tuksena olisi toimia palautteenkeruukanavana, mutta tämän konseptin toteutimme vain teoriatasolla
Aikaisempia tutkimuksia vastaavanlaisesta asettelusta, jonka Vip Cruiselle toteutimme, ei juurikaan ole saatavilla, koska sosiaalisen median käyttö suomalaisissa yrityksissä on vielä hyvin vähäistä, mutta eteenpäin ollaan menossa jatkuvasti. Sosiaalisesta mediasta kertovaa kirjallisuutta on olemassa rajallisesti vielä tässä vaiheessa, koska ilmiö on uusi.
Tutkimuksen toteuttamiseksi etsimme internetistä suomalaisia pieniä ja keskisuuria matkailualan yrityk-siä, joilla on jo käytössään jokin sosiaalisen median sovellus. Lähetimme löydetyille kohderyhmään sopi-ville yrityksille sähköpostitse kysymyksiä sosiaalisen median käytöstä ja toimivuudesta heidän yritykses-sään. Halusimme tutkimukseemme asiantuntijan näkökulman, joten lähetimme omat kysymyksensä myös erään mainostoimiston viestinnän suunnittelijalle.
Tutkimuksesta saamaamme materiaalia hyödyntäen laadimme Vip Cruiselle kaksi mahdollisimman tar-koituksenmukaista konseptia eri sosiaalisen median sovelluksiin. Toteutimme yritykselle Facebook-profiilin jonka tarkoituksena on toimia informaatio- ja tiedonvälityskanavana yrityksen ja asiakkaiden välillä. Toiseksi sovellukseksi valitsimme yrityksen kotisivuille toteutettavan vieraskirjan, jonka tarkoi-tuksena olisi toimia palautteenkeruukanavana, mutta tämän konseptin toteutimme vain teoriatasolla