Kauppakeskusten kilpailu
Taipale, Sini (2010)
Taipale, Sini
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001221520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia kauppakeskusten kilpailua Lappeenrannassa. Lappeenrannassa on kuusi kauppakeskusta: IsoKristiina, Opri, Weera, Armada, Galleria ja Family Center. Tavoitteena on korostaa kauppakeskusten kilpailuvaltteja sekä löytää kauppakeskusten kehittämiskohteita asiakastutkimuksen avulla.
Opinnäytetyön kirjallisuusosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa selvitetään kauppakeskuskäsite, luokittelu ja kauppakeskuksen historia, nykyaika ja kehitys. Toisessa osassa tutkitaan kauppakeskusten kilpailua yleisesti ja kolmannessa osassa tutkitaan kilpailua Lappeenrannassa. Kirjallisuusosuuden lähteinä on käytetty kauppakeskuksia ja kilpailua käsittelevää kirjallisuutta, Internet-julkaisuja sekä lehtiartikkeleita.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan Lappeenrannassa toimivien kauppakeskusten vahvuuksia ja heikkouksia sekä kehittämiskohteita asiakastutkimuksen avulla. Asiakastutkimus on toteutettu kauppakeskusten asiakkaille kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui 12 asiakasta kuudessa kauppakeskuksessa.
Kauppakeskusten kilpailu Lappeenrannassa on kiristynyt uusien tulokkaiden myötä. Lappeenrannan keskustan ongelmaksi ovat muodostuneet tyhjät liiketilat kauppakeskuksissa ja kauppapaikkojen siirtyminen keskustan ulkopuolelle. Kauppakeskuksiin on jäänyt tyhjää tilaa, kun liikkeet hakeutuvat uusimmille kauppapaikoille tai kun uuden kauppakeskuksen liiketiloja ei ole saatu täytettyä. Kun uusi kauppakeskus rakennetaan keskustan ulkopuolelle ja liikkeet siirtyvät sinne, tuloksena on asiakasvirtojen väheneminen keskustassa.
Asiakastutkimuksen tulosten avulla korostuivat kauppakeskusten parhaat ja huonoimmat puolet asiakkaiden näkökulmasta. Myös asiakkaiden toivomat kehittämiskohteet tulivat esiin. Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaat pitävät kauppakeskuksissa tärkeimpänä sijaintia, valikoimaa ja parkkipaikkoja. Näihin asioihin kauppakeskusten Lappeenrannassa tulisi sijoittaa.
Opinnäytetyön kirjallisuusosuus koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa selvitetään kauppakeskuskäsite, luokittelu ja kauppakeskuksen historia, nykyaika ja kehitys. Toisessa osassa tutkitaan kauppakeskusten kilpailua yleisesti ja kolmannessa osassa tutkitaan kilpailua Lappeenrannassa. Kirjallisuusosuuden lähteinä on käytetty kauppakeskuksia ja kilpailua käsittelevää kirjallisuutta, Internet-julkaisuja sekä lehtiartikkeleita.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan Lappeenrannassa toimivien kauppakeskusten vahvuuksia ja heikkouksia sekä kehittämiskohteita asiakastutkimuksen avulla. Asiakastutkimus on toteutettu kauppakeskusten asiakkaille kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui 12 asiakasta kuudessa kauppakeskuksessa.
Kauppakeskusten kilpailu Lappeenrannassa on kiristynyt uusien tulokkaiden myötä. Lappeenrannan keskustan ongelmaksi ovat muodostuneet tyhjät liiketilat kauppakeskuksissa ja kauppapaikkojen siirtyminen keskustan ulkopuolelle. Kauppakeskuksiin on jäänyt tyhjää tilaa, kun liikkeet hakeutuvat uusimmille kauppapaikoille tai kun uuden kauppakeskuksen liiketiloja ei ole saatu täytettyä. Kun uusi kauppakeskus rakennetaan keskustan ulkopuolelle ja liikkeet siirtyvät sinne, tuloksena on asiakasvirtojen väheneminen keskustassa.
Asiakastutkimuksen tulosten avulla korostuivat kauppakeskusten parhaat ja huonoimmat puolet asiakkaiden näkökulmasta. Myös asiakkaiden toivomat kehittämiskohteet tulivat esiin. Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaat pitävät kauppakeskuksissa tärkeimpänä sijaintia, valikoimaa ja parkkipaikkoja. Näihin asioihin kauppakeskusten Lappeenrannassa tulisi sijoittaa.