Visuaalisen ilmeen luominen : LogiSec Oy
Pärssinen, Laura (2009)
Pärssinen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178255
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni tarkoituksena oli luoda visuaalinen ilme LogiSec-nimiselle toimintaansa aloittavalle palveluyritykselle. Tavoitteena yrityksen visuaaliselle ilmeelle oli kuvastaa mahdollisimman hyvin yrityksen persoonallisuutta ja identiteettiä siten, että visuaalinen ilme luo vankan pohjan erottuvan yritysbrändin ja yhtenäisen markkinointiviestinnän rakentamiselle.
LogiSec Oy:lle suunnittelemani visuaalinen ilme konkretisoitui ja kiteytyi graafiseksi ohjeistoksi, eli yritysilmekäsikirjaksi. Tästä opinnäytetyöni liitteenä olevasta graafisesta ohjeistosta löytyvät yritykselle laaditut suuntaviivat ja ohjeistukset, joiden avulla visuaalisen ilmeen ja yrityskuvan yhtenäisyys voidaan varmistaa.
Esimerkkeinä graafisen ohjeiston soveltamisesta käytännön tasolla suunnittelin ja toteutin yritykselle oman tunnuksen, käyntikortit sekä ohjasin yrityksen internet-sivujen rakennusprosessin LogiSecin visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Näiden valmiiden tuotteiden kautta ohjeiston vaikutus konkretisoituu havainnollisesti. Ohjeisto toki sisältää myös kaikki taustalla vaikuttavat linjaukset, kuten yritykselle valitun typografian ja värimääritykset, jotka esitellään myös tässä työssä.
Jotta visuaalinen suunnittelu voi onnistua, tulee aina lähteä liikkeelle yrityksen arvoista, visiosta, missiosta ja muista peruselementeistä, joihin yrityksen toiminta perustuu. Työni teoriapohjana tutkinkin brändin rakentamiseen, visuaaliseen markkinointiviestintään ja graafiseen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta. Vaikka opinnäytetyöni onkin toiminnallinen ja käytännön sovellustaidoilla oli suuri paino, pyrin tarkastelemaan asioita tutkimuksellisella tavalla. Tämä näkyi muun muassa lähtökohta- ja kilpailijatilanteen selvittämisestä sekä huolellisesti tehdystä vertailutyöstä.
Painotin työssäni tarkoituksellisesti visuaalisen ilmeen koko rakennusprosessia pelkän graafisessa ohjeistossa näkyvän lopputuloksen sijaan. Lopullisia ratkaisuja edeltävät työvaiheet ja niiden perustelut ovat elintärkeitä tekijöitä yrityksen visuaalisen ilmeen luomisprosessissa. Jaottelinkin prosessin niin työvaiheittain kuin aihe-alueittain, jotta sen loogista etenemistä olisi mahdollisimman helppo seurata ja hyödyntää prosessikuvauksen sisältämiä tietoja muissa vastaavanlaisissa prosesseissa.
LogiSec Oy:lle suunnittelemani visuaalinen ilme konkretisoitui ja kiteytyi graafiseksi ohjeistoksi, eli yritysilmekäsikirjaksi. Tästä opinnäytetyöni liitteenä olevasta graafisesta ohjeistosta löytyvät yritykselle laaditut suuntaviivat ja ohjeistukset, joiden avulla visuaalisen ilmeen ja yrityskuvan yhtenäisyys voidaan varmistaa.
Esimerkkeinä graafisen ohjeiston soveltamisesta käytännön tasolla suunnittelin ja toteutin yritykselle oman tunnuksen, käyntikortit sekä ohjasin yrityksen internet-sivujen rakennusprosessin LogiSecin visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Näiden valmiiden tuotteiden kautta ohjeiston vaikutus konkretisoituu havainnollisesti. Ohjeisto toki sisältää myös kaikki taustalla vaikuttavat linjaukset, kuten yritykselle valitun typografian ja värimääritykset, jotka esitellään myös tässä työssä.
Jotta visuaalinen suunnittelu voi onnistua, tulee aina lähteä liikkeelle yrityksen arvoista, visiosta, missiosta ja muista peruselementeistä, joihin yrityksen toiminta perustuu. Työni teoriapohjana tutkinkin brändin rakentamiseen, visuaaliseen markkinointiviestintään ja graafiseen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta. Vaikka opinnäytetyöni onkin toiminnallinen ja käytännön sovellustaidoilla oli suuri paino, pyrin tarkastelemaan asioita tutkimuksellisella tavalla. Tämä näkyi muun muassa lähtökohta- ja kilpailijatilanteen selvittämisestä sekä huolellisesti tehdystä vertailutyöstä.
Painotin työssäni tarkoituksellisesti visuaalisen ilmeen koko rakennusprosessia pelkän graafisessa ohjeistossa näkyvän lopputuloksen sijaan. Lopullisia ratkaisuja edeltävät työvaiheet ja niiden perustelut ovat elintärkeitä tekijöitä yrityksen visuaalisen ilmeen luomisprosessissa. Jaottelinkin prosessin niin työvaiheittain kuin aihe-alueittain, jotta sen loogista etenemistä olisi mahdollisimman helppo seurata ja hyödyntää prosessikuvauksen sisältämiä tietoja muissa vastaavanlaisissa prosesseissa.