Kokouspalvelumarkkinoinnin käynnistysprojekti, case: Technopolis Oyj
Immonen, Jaana (2009)
Immonen, Jaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Technopolis Oyj:n Lappeenrannan toimipisteen kokous- ja neuvottelupalveluiden markkinoinnin käynnistävä suoramarkkinointikampanja. Kampanjan tarkoituksena on käynnistää jatkuvaluonteinen ja kehittyvä kokous- ja neuvottelupalveluiden markkinointi pidemmän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi. Tärkeimpänä pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa case-yritykselle vakiintunut asema kokouspalvelun tarjoajana paikallisten yritysten keskuudessa. Opinnäytetyön kampanjan tavoitteena on saada lisänäkyvyyttä kokouspalvelutarjonnalle kohdeyritysten keskuudessa ja luoda pohja jatkuvalle markkinoinnille.
Kampanjan aluksi suunniteltiin yhdessä case-yrityksen kanssa toimintatapa ja käytettävät markkinointikeinot. Suunnitteluvaiheessa tutkittiin myös case-yrityksen toimintaympäristöä ja muodostettiin projektiin sopiva markkinoinnin kohderyhmä. Markkinointia varten suunniteltiin ja toteutettiin markkinointikirjeet, jotka lähetettiin valitulle kohderyhmälle. Kirjeiden jälkeen kohderyhmälle soitettiin ja tarvittaessa tapauskohtaisesti sovittiin myöhemmistä yhteydenotoista. Lisäksi kaikille syksyn aikana palvelua käyttäneille tahoille soitettiin ja pyydettiin kokemuksesta palautetta. Saadusta palautteesta koostettiin yhteenveto case-yritystä varten.
Kampanjalla saavutettiin toivottua lisänäkyvyyttä valitun kohderyhmän keskuudessa ja saatiin hiukan lisää käyttäjiä tarjotuille kokouspalveluille. Kampanjan avulla myös huomattiin, että case-yrityksen kokouspalvelutarjonta ei ole alueellisesti kovin tunnettu, joten sitä kannattaa myös tulevaisuudessa markkinoida. Käytetystä kohderyhmästä muodostettiin myöhempää markkinointia varten kontaktilista, ja tulevan markkinoinnin pohjaksi tehtiin toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla kampanjointia on tarkoitus jatkaa.
Kampanjan aluksi suunniteltiin yhdessä case-yrityksen kanssa toimintatapa ja käytettävät markkinointikeinot. Suunnitteluvaiheessa tutkittiin myös case-yrityksen toimintaympäristöä ja muodostettiin projektiin sopiva markkinoinnin kohderyhmä. Markkinointia varten suunniteltiin ja toteutettiin markkinointikirjeet, jotka lähetettiin valitulle kohderyhmälle. Kirjeiden jälkeen kohderyhmälle soitettiin ja tarvittaessa tapauskohtaisesti sovittiin myöhemmistä yhteydenotoista. Lisäksi kaikille syksyn aikana palvelua käyttäneille tahoille soitettiin ja pyydettiin kokemuksesta palautetta. Saadusta palautteesta koostettiin yhteenveto case-yritystä varten.
Kampanjalla saavutettiin toivottua lisänäkyvyyttä valitun kohderyhmän keskuudessa ja saatiin hiukan lisää käyttäjiä tarjotuille kokouspalveluille. Kampanjan avulla myös huomattiin, että case-yrityksen kokouspalvelutarjonta ei ole alueellisesti kovin tunnettu, joten sitä kannattaa myös tulevaisuudessa markkinoida. Käytetystä kohderyhmästä muodostettiin myöhempää markkinointia varten kontaktilista, ja tulevan markkinoinnin pohjaksi tehtiin toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla kampanjointia on tarkoitus jatkaa.