Kylkiäiset kuluttajan ja markkinaoikeuden näkökulmasta
Kauppinen, Iida; Kokkonen, Anna (2009)
Kauppinen, Iida
Kokkonen, Anna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kylkiäisiä markkinointikeinona kuluttajien näkökulmasta ja antaa kuluttajille enemmän tietoa kylkiäistä sekä kertoa, minkälaisia oikeuksia heillä on niihin.
Teoriaosuudessa perehdytään kuluttajansuojalakiin ja kuluttajaviraston antamiin ohjeisiin kylkiäisten markkinoinnista. Kuluttajansuojalain kylkiäisiä koskevaa vanhaa ja uutta lainsäädäntöä vertaillaan toisiinsa. Työssä perehdytään eri kuluttajaviranomaisiin ja niiden toimintaan, sekä tutkitaan kuluttajien oikeuksia kylkiäisiin.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu käytännön mainosten tutkimisesta ja niiden vertaamisesta voimassa olevaan kuluttajansuojalakiin. Kyselylomakkeen avulla tutkitaan kuluttajien mielipiteitä kylkiäisiin. Työ sisältää Kuluttajaliiton asiantuntijan haastattelun, jolla saatiin kokonaisvaltaisemman näkökulman kuluttajien asenteista kylkiäisiä kohtaan Suomessa.
Tuloksista selviää, etteivät elinkeinonharjoittavat toimi aina lain vaatimalla tavalla käyttäessä kylkiäistä markkinoinnissaan. Kyselylomakkeeseen vastanneiden kuluttajien mielestä kylkiäinen on positiivinen asia, vaikka se ei tuota heille taloudellista etua. Asiantuntijahaastattelun perusteella selvisi, ettei kylkiäinen ole kuluttajien kannalta suuri ongelma.
Teoriaosuudessa perehdytään kuluttajansuojalakiin ja kuluttajaviraston antamiin ohjeisiin kylkiäisten markkinoinnista. Kuluttajansuojalain kylkiäisiä koskevaa vanhaa ja uutta lainsäädäntöä vertaillaan toisiinsa. Työssä perehdytään eri kuluttajaviranomaisiin ja niiden toimintaan, sekä tutkitaan kuluttajien oikeuksia kylkiäisiin.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu käytännön mainosten tutkimisesta ja niiden vertaamisesta voimassa olevaan kuluttajansuojalakiin. Kyselylomakkeen avulla tutkitaan kuluttajien mielipiteitä kylkiäisiin. Työ sisältää Kuluttajaliiton asiantuntijan haastattelun, jolla saatiin kokonaisvaltaisemman näkökulman kuluttajien asenteista kylkiäisiä kohtaan Suomessa.
Tuloksista selviää, etteivät elinkeinonharjoittavat toimi aina lain vaatimalla tavalla käyttäessä kylkiäistä markkinoinnissaan. Kyselylomakkeeseen vastanneiden kuluttajien mielestä kylkiäinen on positiivinen asia, vaikka se ei tuota heille taloudellista etua. Asiantuntijahaastattelun perusteella selvisi, ettei kylkiäinen ole kuluttajien kannalta suuri ongelma.