"Mitä minä voin sanoa kielteistä, kun passataan ja annetaan." : Tammelan Palvelukeskuksen päiväkeskuksien kehittämistutkimus
Seppälä, Anne (2009)
Seppälä, Anne
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087438
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Palveluohjauksen ja sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Palsos 9
Seppälä, Anne
”Mitä minä voin sanoa kielteistä, kun passataan ja annetaan.” Tammelan Palvelukeskuksen
päiväkeskuksien kehittämistutkimus
Opinnäytetyö 59 s.
Marraskuu 2009
______________________________________________________________
Tutkimustehtäväni oli tutkia miten asiakkaat kokevat nykyisen päiväkeskustoiminnan ja mitä asiakkaat toivovat toiminnalta tulevaisuudessa. Tutkimuksen toteutin Tampereen Tammelan palvelukeskuksessa sijaitsevissa päiväkeskuksissa Annikissa, Kyllikissä ja Kullervossa. Aineiston keruun suoritin v.2008 alussa päiväkeskuksessa käyville asiakkaille. Suunnittelin kyselykaavakkeen, jotka annoin jokaiselle päiväkeskukselle jaettavaksi. Lisäksi käytin tutkimukseni tukena aikaisemmin v. 2007 syksyllä päiväkeskusten itsenäisesti keräämää aineistoa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös luoda uudenlainen keino kerätä palautetta, koska aikaisemmin oli huomattu, että ilman anonyymiä palautesuojaa asiakkaat eivät kommentoi palvelua kriittisesti.
Tutkimuksen teoriapohjana toimi holistinen ihmiskäsitys ikääntymisessä. Olen myös kuvaillut päiväkeskusasiakkaiden perussairauksia, kuten afasia, aivoverenkiertohäiriöt sekä dementia, jotka vaikuttavat toiminnan suunnitteluun,.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että päiväkeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä kuljetus- ja peseytymispalveluihin. Henkilökohtaisia palveluita/palveluohjausta koki suurin osa saavansa tarpeeksi. Toisaalta kuitenkin kolmasosa vastaajista olisi toivonut tällaista palvelua enemmän. He olisivat halunneet esitelmiä tai luentoja erilaisista sairauksista, terveys- ja sosiaalipalveluista.
Huonoimman tuloksen sai viriketoiminnan määrä sekä laatu. Sen vuoksi niiden kehittäminen nousi tutkimukseni päätehtäväksi. Asiakkaat toivoivat enemmän seurapelejä, arvoituksia, bingoa, tietokilpailuja, juttelua, musiikin kuuntelua, humoristisia
esiintyjiä, laulu- ja kuoroesityksiä, runonlausuntaa, voimistelua, välineliikuntaa, retkiä, askartelua ja hierontapalveluja sekä kädentöitä.
Asiakkaat olivat erittäin aktiivisia antaessaan ideoita päiväkeskustoiminnan kehittämistä varten. Asiakkaiden toiveiden pohjalta loin kehitysideoita, joiden avulla
toimintaa muutettaisiin enemmän asiakaslähtöiseksi. Korostin myös sosiaalisen ammattiosaamisen tarvetta päiväkeskuksissa ja työntekijöiden lisäkoulutusmahdollisuuksia.
______________________________________________________________
Avainsanat: holistinen ihmiskäsitys, ikääntyminen, päivätoiminta, sosiaalinen
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Palveluohjauksen ja sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Palsos 9
Seppälä, Anne
”Mitä minä voin sanoa kielteistä, kun passataan ja annetaan.” Tammelan Palvelukeskuksen
päiväkeskuksien kehittämistutkimus
Opinnäytetyö 59 s.
Marraskuu 2009
______________________________________________________________
Tutkimustehtäväni oli tutkia miten asiakkaat kokevat nykyisen päiväkeskustoiminnan ja mitä asiakkaat toivovat toiminnalta tulevaisuudessa. Tutkimuksen toteutin Tampereen Tammelan palvelukeskuksessa sijaitsevissa päiväkeskuksissa Annikissa, Kyllikissä ja Kullervossa. Aineiston keruun suoritin v.2008 alussa päiväkeskuksessa käyville asiakkaille. Suunnittelin kyselykaavakkeen, jotka annoin jokaiselle päiväkeskukselle jaettavaksi. Lisäksi käytin tutkimukseni tukena aikaisemmin v. 2007 syksyllä päiväkeskusten itsenäisesti keräämää aineistoa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös luoda uudenlainen keino kerätä palautetta, koska aikaisemmin oli huomattu, että ilman anonyymiä palautesuojaa asiakkaat eivät kommentoi palvelua kriittisesti.
Tutkimuksen teoriapohjana toimi holistinen ihmiskäsitys ikääntymisessä. Olen myös kuvaillut päiväkeskusasiakkaiden perussairauksia, kuten afasia, aivoverenkiertohäiriöt sekä dementia, jotka vaikuttavat toiminnan suunnitteluun,.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että päiväkeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä kuljetus- ja peseytymispalveluihin. Henkilökohtaisia palveluita/palveluohjausta koki suurin osa saavansa tarpeeksi. Toisaalta kuitenkin kolmasosa vastaajista olisi toivonut tällaista palvelua enemmän. He olisivat halunneet esitelmiä tai luentoja erilaisista sairauksista, terveys- ja sosiaalipalveluista.
Huonoimman tuloksen sai viriketoiminnan määrä sekä laatu. Sen vuoksi niiden kehittäminen nousi tutkimukseni päätehtäväksi. Asiakkaat toivoivat enemmän seurapelejä, arvoituksia, bingoa, tietokilpailuja, juttelua, musiikin kuuntelua, humoristisia
esiintyjiä, laulu- ja kuoroesityksiä, runonlausuntaa, voimistelua, välineliikuntaa, retkiä, askartelua ja hierontapalveluja sekä kädentöitä.
Asiakkaat olivat erittäin aktiivisia antaessaan ideoita päiväkeskustoiminnan kehittämistä varten. Asiakkaiden toiveiden pohjalta loin kehitysideoita, joiden avulla
toimintaa muutettaisiin enemmän asiakaslähtöiseksi. Korostin myös sosiaalisen ammattiosaamisen tarvetta päiväkeskuksissa ja työntekijöiden lisäkoulutusmahdollisuuksia.
______________________________________________________________
Avainsanat: holistinen ihmiskäsitys, ikääntyminen, päivätoiminta, sosiaalinen