Vuotava ääni : Mistä lauluoppilaan vuotava ääni johtuu ja miten laulupedagogi voi auttaa vuotavan äänen korjaamisessa
Rajanen, Susanna (2009)
Rajanen, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on vuotava ääni ja tarkoitus on selvittää mistä lauluoppi-laan vuotava ääni käytännössä johtuu ja miten laulupedagogi voi konkreettisesti auttaa vuotavan äänen korjaamisessa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty vuotavan äänen ongelman tutkimiseksi kirjallisia lähteitä ja haastateltu kolmea laulunopettajaa, joilta on kysytty käytännön ohjeita oppilaan opettamiseksi laulutuntitilanteessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään teorialähteiden pohjalta aluksi vuotavan äänen termistöä ja selvitetään, mitä vuotava ääni käytännössä tarkoittaa. Lähteinä käytetään kirjallisuus- ja internetlähteitä. Työssä esitellään myös lääketieteellinen näkökulma äänihäiriöihin sekä perehdytään vuotavan äänen vaikutukseen yksilön persoonassa ja käyttäytymisessä. Vuotavan äänen ongelmaa pohditaan työssä siltä kannalta, miten ongelman voi tunnistaa ja esitellä lauluoppilaalle mahdollisimman selkeästi ja kuinka laulunopettaja voi ääni- ja hengitysharjoituksin korjata ongelmaa. Teoriaosuuden jälkeen työssä käsitellään laulunopettajien haastatteluja, joissa laulunopettajat sekä määrittelevät vuotavan äänen ongelman omasta näkökulmastaan että suosittelevat hyviä laulutunnilla käytettäviä harjoituksia ongelman korjaamiseksi.
Opinnäytetyössä ilmenevien teorioiden ja haastatteluiden perusteella opinnäytetyön johtopäätös on, että vuotavan äänen korjaamiseksi tulee lähteä liikkeelle oppilaskohtaisuudesta. Jokainen oppilas on yksilö ja jokaisen suhteen on mietittävä erikseen mitkä ääniharjoitukset toimivat ja miten ongelmaa tulee lähestyä. Joskus laulunopettajan on suositeltava lääkärihoitoa ongelman korjaamiseksi. Lisäksi joissakin tapauksissa vuotavan äänen korjaaminen voi vaikuttaa myös oppilaan persoonallisuuteen ja näissä tapauksissa laulunopettajan tulee osoittaa suurta huolellisuutta aihetta käsitellessään.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään teorialähteiden pohjalta aluksi vuotavan äänen termistöä ja selvitetään, mitä vuotava ääni käytännössä tarkoittaa. Lähteinä käytetään kirjallisuus- ja internetlähteitä. Työssä esitellään myös lääketieteellinen näkökulma äänihäiriöihin sekä perehdytään vuotavan äänen vaikutukseen yksilön persoonassa ja käyttäytymisessä. Vuotavan äänen ongelmaa pohditaan työssä siltä kannalta, miten ongelman voi tunnistaa ja esitellä lauluoppilaalle mahdollisimman selkeästi ja kuinka laulunopettaja voi ääni- ja hengitysharjoituksin korjata ongelmaa. Teoriaosuuden jälkeen työssä käsitellään laulunopettajien haastatteluja, joissa laulunopettajat sekä määrittelevät vuotavan äänen ongelman omasta näkökulmastaan että suosittelevat hyviä laulutunnilla käytettäviä harjoituksia ongelman korjaamiseksi.
Opinnäytetyössä ilmenevien teorioiden ja haastatteluiden perusteella opinnäytetyön johtopäätös on, että vuotavan äänen korjaamiseksi tulee lähteä liikkeelle oppilaskohtaisuudesta. Jokainen oppilas on yksilö ja jokaisen suhteen on mietittävä erikseen mitkä ääniharjoitukset toimivat ja miten ongelmaa tulee lähestyä. Joskus laulunopettajan on suositeltava lääkärihoitoa ongelman korjaamiseksi. Lisäksi joissakin tapauksissa vuotavan äänen korjaaminen voi vaikuttaa myös oppilaan persoonallisuuteen ja näissä tapauksissa laulunopettajan tulee osoittaa suurta huolellisuutta aihetta käsitellessään.