Oppilaille terveyttä ja hyvinvointia yhteisöllistyvästä ryhmästä : ohjekirjasen tuottaminen 1–2 luokkien opettajille
Mielonen, Sari; Peltola, Mira (2009)
Mielonen, Sari
Peltola, Mira
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087335
Tiivistelmä
Mielonen, Sari & Peltola, Mira. Oppilaille terveyttä ja hyvinvointia yhteisöllistyvästä ryhmästä - Ohjekirjasen tuottaminen kouluterveydenhoitajalle ja 1–2 luok¬kien opettajille. Lahti, syksy 2009, 61 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu / Lahden ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysala. Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto. Terveydenhoitaja (AMK).
Yhteisöllisyyden puuttumisesta johtuvat ongelmat ovat oppilaiden keskuudessa tavallisia. Merkittävällä osalla oppilaista on kieltei¬siä koulukokemuksia, ja psyykkiset ja psykosomaattiset oireet ovat yleisiä. Kehittämällä oppilaiden vuorovaikutustaitoja voidaan luokkayhteisössä synnyttää yhteisöllisyyttä. Yhteisölli¬syyden vahvistuminen puolestaan edistää oppilaiden terveyttä ja hyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjekirjanen ”Kohti yhteisöllistä koululuokkaa” erään eteläsuomalaisen alakoulun kouluterveydenhoitajan ja 1–2 luokkien opettajien käyttöön. Ohjekirjaseen koottiin helposti toteutettavia toi¬minnallisia harjoitteita, joilla edistetään oppilaiden vuorovaikutustaitoja sekä luottamuksen ja turvallisuuden syntymistä heidän välillään.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, ja ohjekirjanen tuotettiin tarvelähtöisesti. Kouluterveydenhoitajaa haastattelemalla selvitettiin koululla tyypillisimmin esiintyneitä ongelmatilanteita, jotka liittyvät yhteishengen ja yhteisöllisyyden puuttumiseen luokissa. Opettajia haastateltiin ja heiltä koottiin niitä harjoitteita, joilla he ovat kehittäneet luokkiansa ryhminä. Lisäksi harjoitteita etsittiin alan kirjallisuudesta. Ohjekirjaseen valittiin harjoitteita niihin tilanteisiin ja tarpeisiin, jotka olivat nousseet esille kouluterveydenhoitajalle ja opettajille tehdyissä haastatteluissa.
Ohjekirjanen on otettu yhteistyökoululla käyttöön syksystä 2009 alkaen. Jatkohankkeena olisi hyvä selvittää, millä tavoin hanke on vaikuttanut oppilaiden terveyteen ja hyvinvointiin, ja näkyvätkö nämä vaikutukset kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.
Asiasanat: koululaiset, terveys, hyvinvointi, henkinen hyvinvointi, terveyden edistäminen, oppaat, yhteisöllisyys, vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, toiminnalliset menetelmät.
Diakonia-ammattikorkeakoulu / Lahden ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysala. Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto. Terveydenhoitaja (AMK).
Yhteisöllisyyden puuttumisesta johtuvat ongelmat ovat oppilaiden keskuudessa tavallisia. Merkittävällä osalla oppilaista on kieltei¬siä koulukokemuksia, ja psyykkiset ja psykosomaattiset oireet ovat yleisiä. Kehittämällä oppilaiden vuorovaikutustaitoja voidaan luokkayhteisössä synnyttää yhteisöllisyyttä. Yhteisölli¬syyden vahvistuminen puolestaan edistää oppilaiden terveyttä ja hyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjekirjanen ”Kohti yhteisöllistä koululuokkaa” erään eteläsuomalaisen alakoulun kouluterveydenhoitajan ja 1–2 luokkien opettajien käyttöön. Ohjekirjaseen koottiin helposti toteutettavia toi¬minnallisia harjoitteita, joilla edistetään oppilaiden vuorovaikutustaitoja sekä luottamuksen ja turvallisuuden syntymistä heidän välillään.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, ja ohjekirjanen tuotettiin tarvelähtöisesti. Kouluterveydenhoitajaa haastattelemalla selvitettiin koululla tyypillisimmin esiintyneitä ongelmatilanteita, jotka liittyvät yhteishengen ja yhteisöllisyyden puuttumiseen luokissa. Opettajia haastateltiin ja heiltä koottiin niitä harjoitteita, joilla he ovat kehittäneet luokkiansa ryhminä. Lisäksi harjoitteita etsittiin alan kirjallisuudesta. Ohjekirjaseen valittiin harjoitteita niihin tilanteisiin ja tarpeisiin, jotka olivat nousseet esille kouluterveydenhoitajalle ja opettajille tehdyissä haastatteluissa.
Ohjekirjanen on otettu yhteistyökoululla käyttöön syksystä 2009 alkaen. Jatkohankkeena olisi hyvä selvittää, millä tavoin hanke on vaikuttanut oppilaiden terveyteen ja hyvinvointiin, ja näkyvätkö nämä vaikutukset kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.
Asiasanat: koululaiset, terveys, hyvinvointi, henkinen hyvinvointi, terveyden edistäminen, oppaat, yhteisöllisyys, vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, toiminnalliset menetelmät.