Mukavia mahdollisuuksia mamuille? : arviointitutkimus Mukavia mahdollisuuksia mamuille -projektista
Naukkarinen, Mira (2009)
Naukkarinen, Mira
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067140
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on arvioitu maahanmuuttajanuorille toteutettua vapaa-ajan projektia ”mukavia mahdollisuuksia mamuille”. Opinnäyteyön tarkoituksena oli saada esille projektin kohderyhmän ajatuksia ja kokemuksia projektin aikana ja sen jälkeen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella menetelmällä, arviointitutkimuksena.
Aineistonkeruu suoritettiin haastattelemalla neljää projektin kohderyhmän jäsentä. Kohderyhmästä valittiin mahdollisimman heterogeeninen joukko, jotta vastauksiin saataisiin vaihtelua.
Tutkimuksen edetessä huomattiin, että suurin osa maahanmuuttajille suunnatuista projekteista ja hankkeista liittyvät työelämään ja koulutukseen ja niiden kautta integroimiseen. Perinteisesti työ ja koulumaailma ovatkin yhteiskunnassamme arvostettuja asioita ja tämä on nähtävissä myös maahanmuuttopolitiikassamme. Tutkimuksen edetessä havaittiin myös vapaa-ajan projektien ja sitä kautta integroimisen edistämisen tarpeen ja kysynnän kentällä. Vapaa-ajan projektit mahdollistavat maahanmuuttajille integroinnin sosiaalisen ulottuvuuden.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa fenomenografisen tutkimusotteen teoriaan. Fenomenografinen tutkimusote keskittyy haastateltavien puhuttujen sanojen merkityksiin. Tyypillisesti analyysia suoritetaan, ei ainoastaan puheesta tulkiten, vaan myös siitä mitä jätetään sanomatta.
Tutkimuskysymyksenä arviointitutkimuksessa oli: mitkä ovat mukavia mahdollisuuksia mamuille-projektin kohderyhmän kokemukset & mielipiteet projektista sen aikana ja jälkeen. Ovatko he saaneet jotakin hyötyä projektista, jos niin mitä? Lisäksi suurempana kysymyksenä haluttiin selvittää kehittämisen näkökulmaa ajatellen, mitä parannusehdotuksia voisi antaa tämänkaltaisille projekteille tulevaisuudessa?
Tutkimuksen aineisto ja sen pohjalta tehdyt johtopäätökset vastaavat kaikkiin asetettuihin kysymyksiin. Tutkimuksen tuloksista paljastuu ainakin, että jokainen haastateltava osasi nimetä jonkin saadun hyödyn / positiivisen seikan projektista. Lisäksi haastateltavat toivat esille mielenkiintoisia kehittämisideoita tulevaisuuteen. Näistä yhtenä esimerkkinä sekaryhmien luomisen monikulttuurisessa nuorisotyössä.
Aineistonkeruu suoritettiin haastattelemalla neljää projektin kohderyhmän jäsentä. Kohderyhmästä valittiin mahdollisimman heterogeeninen joukko, jotta vastauksiin saataisiin vaihtelua.
Tutkimuksen edetessä huomattiin, että suurin osa maahanmuuttajille suunnatuista projekteista ja hankkeista liittyvät työelämään ja koulutukseen ja niiden kautta integroimiseen. Perinteisesti työ ja koulumaailma ovatkin yhteiskunnassamme arvostettuja asioita ja tämä on nähtävissä myös maahanmuuttopolitiikassamme. Tutkimuksen edetessä havaittiin myös vapaa-ajan projektien ja sitä kautta integroimisen edistämisen tarpeen ja kysynnän kentällä. Vapaa-ajan projektit mahdollistavat maahanmuuttajille integroinnin sosiaalisen ulottuvuuden.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa fenomenografisen tutkimusotteen teoriaan. Fenomenografinen tutkimusote keskittyy haastateltavien puhuttujen sanojen merkityksiin. Tyypillisesti analyysia suoritetaan, ei ainoastaan puheesta tulkiten, vaan myös siitä mitä jätetään sanomatta.
Tutkimuskysymyksenä arviointitutkimuksessa oli: mitkä ovat mukavia mahdollisuuksia mamuille-projektin kohderyhmän kokemukset & mielipiteet projektista sen aikana ja jälkeen. Ovatko he saaneet jotakin hyötyä projektista, jos niin mitä? Lisäksi suurempana kysymyksenä haluttiin selvittää kehittämisen näkökulmaa ajatellen, mitä parannusehdotuksia voisi antaa tämänkaltaisille projekteille tulevaisuudessa?
Tutkimuksen aineisto ja sen pohjalta tehdyt johtopäätökset vastaavat kaikkiin asetettuihin kysymyksiin. Tutkimuksen tuloksista paljastuu ainakin, että jokainen haastateltava osasi nimetä jonkin saadun hyödyn / positiivisen seikan projektista. Lisäksi haastateltavat toivat esille mielenkiintoisia kehittämisideoita tulevaisuuteen. Näistä yhtenä esimerkkinä sekaryhmien luomisen monikulttuurisessa nuorisotyössä.