Jokilatvan opiston markkinointiviestinnän strategian kehittäminen
Pikkarainen, Natalia (2009)
Pikkarainen, Natalia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036977
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jokilatvan opisto. Opinnäytetyön aiheena oli Jokilatvan opiston markkinointiviestinnän strategian kehittäminen. Opisto on Nivalan, Haapajärven ja Pyhäjärven alueella toimiva kansalaisopisto, jossa kaiken ikäiset voivat opiskella ja harrastaa.
Kansalaisopiston politiikka on muuttunut markkinaperusteiseksi. Tärkeätä opiston toiminnan laadun kehittämisessä on asiakaslähtöisyys. Opistot joutuvat entistä enemmän huomioimaan markkinointiviestinsä ajanmukaisuutta, tehokkuutta ja laatua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastaus pääongelmaan sekä siihen liittyviin alaongelmiin: Kuinka tehokas on Jokilatvan opiston markkinointiviestintä? Alaongelmat ovat: Mistä vastaajat saavat tietoa opistojen toiminnasta? Millaisia ennakkotietoja oppilaat haluavat saada kursseilta? Mitkä viestintäkanavat toimivat tiedonlähteenä?
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin syksyn 2009 aikana. Tutkimuksessa haluttiin selvittää opiskelevien mielipiteitä. Jakoon laitettiin 75 kyselylomaketta. Vastauksia saatiin määräaikaan mennessä takaisin 49 kappaletta eli 65, 3 %.
Tutkimukseni mukaan Jokilatvan opiston markkinointiviestintä on melko hyvä, mutta oppilaat haluavat saada paljon enemmän ennakkoinformaatiota kursseista.
Eniten tietoja opiskelijat saivat opinto-ohjelmalehdestä ja Internetistä. Sen vuoksi kurssit tarvitsisivat omat kotisivut.
Kansalaisopiston politiikka on muuttunut markkinaperusteiseksi. Tärkeätä opiston toiminnan laadun kehittämisessä on asiakaslähtöisyys. Opistot joutuvat entistä enemmän huomioimaan markkinointiviestinsä ajanmukaisuutta, tehokkuutta ja laatua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastaus pääongelmaan sekä siihen liittyviin alaongelmiin: Kuinka tehokas on Jokilatvan opiston markkinointiviestintä? Alaongelmat ovat: Mistä vastaajat saavat tietoa opistojen toiminnasta? Millaisia ennakkotietoja oppilaat haluavat saada kursseilta? Mitkä viestintäkanavat toimivat tiedonlähteenä?
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin syksyn 2009 aikana. Tutkimuksessa haluttiin selvittää opiskelevien mielipiteitä. Jakoon laitettiin 75 kyselylomaketta. Vastauksia saatiin määräaikaan mennessä takaisin 49 kappaletta eli 65, 3 %.
Tutkimukseni mukaan Jokilatvan opiston markkinointiviestintä on melko hyvä, mutta oppilaat haluavat saada paljon enemmän ennakkoinformaatiota kursseista.
Eniten tietoja opiskelijat saivat opinto-ohjelmalehdestä ja Internetistä. Sen vuoksi kurssit tarvitsisivat omat kotisivut.