Sponsoroijan näkyvyys urheilutapahtumassa : Case: Exel Sports Oy salibandyn MM-kisoissa vuonna 2008
Mättölä, Mirva (2009)
Mättölä, Mirva
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda selvitys siitä kuinka saada yritykselle näkyvyyttä urheilutapahtumaa sponsoroidessa. Tavoitteena on myös, että yritykset voisivat saada tästä työstä hyötyä aiheeseen liittyvissä päätöksenteoissaan ja järjestelyissään.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestintää, sen eri osa-alueita, vaikutuksia, tavoitteita ja keinoja saavuttaa tavoitteet. Toinen osuus teoriasta käsittelee sponsorointia. Tarkemmin sanottua millä eri tavoin sponsorointia voi harrastaa, kuinka valita kohde sekä sponsoroinnin tavoitteita. Teoriaosuuden aineistona olen käyttänyt markkinointiviestintää ja sponsorointia käsitteleviä kirjoja sekä sähköisessä muodossa olevia artikkeleita.
Teoriaosuudessa korostui kuinka tärkeää on huolellinen suunnittelu etukäteen, kohderyhmään tutustuminen sekä seuranta.
Toiminnallisena osuutena on case, jonka aihe on Exel Sports Oy salibandyn MM-kisoissa vuonna 2008. Kisat järjestettiin Tshekissä 6.–14.12.2008. Alkupelit pelattiin Ostravassa ja finaalipelit Prahassa. Haastattelin Prahassa kisojen päätöspäivänä ihmisiä sponsoroinnista ja kuvasin eri yritysten mainontaa hallissa ja kisa-alueella.
Useimmat ihmiset pystyivät nimeämään spontaanisti vähintään kaksi kisoja sponsoroinutta yritystä. Mieleenpainuvimmat yritykset olivat Škoda ja Exel, jotka olivat molemmat monipuolisesti ja näyttävästi esillä tapahtumassa. Škodaan ihmiset kiinnittivät erityisesti huomiota sen vuoksi, että se oli tuonut paikalle oikeita autoja, jotka olivat sijoiteltu näyttävästi mm. pelikentän laidoille. Exelin mieleenpainuvuus ei perustunut niinkään mihinkään yksittäiseen seikkaan, vaan eri mainontamuotojen monipuoliseen käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestintää, sen eri osa-alueita, vaikutuksia, tavoitteita ja keinoja saavuttaa tavoitteet. Toinen osuus teoriasta käsittelee sponsorointia. Tarkemmin sanottua millä eri tavoin sponsorointia voi harrastaa, kuinka valita kohde sekä sponsoroinnin tavoitteita. Teoriaosuuden aineistona olen käyttänyt markkinointiviestintää ja sponsorointia käsitteleviä kirjoja sekä sähköisessä muodossa olevia artikkeleita.
Teoriaosuudessa korostui kuinka tärkeää on huolellinen suunnittelu etukäteen, kohderyhmään tutustuminen sekä seuranta.
Toiminnallisena osuutena on case, jonka aihe on Exel Sports Oy salibandyn MM-kisoissa vuonna 2008. Kisat järjestettiin Tshekissä 6.–14.12.2008. Alkupelit pelattiin Ostravassa ja finaalipelit Prahassa. Haastattelin Prahassa kisojen päätöspäivänä ihmisiä sponsoroinnista ja kuvasin eri yritysten mainontaa hallissa ja kisa-alueella.
Useimmat ihmiset pystyivät nimeämään spontaanisti vähintään kaksi kisoja sponsoroinutta yritystä. Mieleenpainuvimmat yritykset olivat Škoda ja Exel, jotka olivat molemmat monipuolisesti ja näyttävästi esillä tapahtumassa. Škodaan ihmiset kiinnittivät erityisesti huomiota sen vuoksi, että se oli tuonut paikalle oikeita autoja, jotka olivat sijoiteltu näyttävästi mm. pelikentän laidoille. Exelin mieleenpainuvuus ei perustunut niinkään mihinkään yksittäiseen seikkaan, vaan eri mainontamuotojen monipuoliseen käyttöön.