Päiväkoti kulttuurituottajan asiakkaana : Espoon päiväkodinjohtajien haastattelujen tuloksia
Kilponen, Kirsti (2009)
Kilponen, Kirsti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306555
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pohditaan mitä kulttuurituottajan tulee ottaa huomioon tuottaessaan kulttuuritapahtumia päiväkodille. Tutkimuksessa selvitetään kulttuurin ja taiteen merkitystä päiväkodille sekä rahan merkitystä kulttuuritapahtumissa käyntiin. Tutkimuksessa tarkastellaan lisäksi päiväkotilasten vanhempien suhtautumista kulttuuriretkiin. Tutkimus pohjautuu Espoon päiväkodinjohtajien haastatteluihin syksyllä 2008.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kulttuurilla ja taiteella on tärkeä rooli päiväkodissa ja retket koetaan juhlahetkinä ja virkistystapahtumina. Uskotaan, että kulttuurikokemuksilla on merkitystä lapsien myöhempään elämään. Ajatellaan, että tutustuessaan eri kulttuureihin lapset oppivat suvaitsevaisuutta ja erilaisia tapoja nähdä asioita.
Tuloksissa ihanteellista kulttuurikokemusta luonnehditaan ilmaiseksi tai pienellä kustannuksella saatavaksi. Katsotaan, että esityksen aiheen tulee olla ajankohtainen tai lasten intresseihin liittyvä. Ajatellaan, että esityksen tulee tapahtua päiväkodissa tai sijaita lähellä päiväkotia ja esityksen keston ja ikäsuositusten tulee vastata ilmoitettuja.
Vastauksista käy ilmi, että ihanteellinen esitys osallistaa lapsia esim. esitykseen liitetyllä työpajalla. Uskotaan, että hyvä esitys säilyy lasten puheissa kauan. Tutkimuksessa selviää, että huonona pidetään esitystä, jossa lapsia mielistellään ja heitä aliarvioidaan katsojina.
Tulokset viittaavat siihen, että päiväkodit jotka sijaitsevat lähellä kulttuurintarjoajia käyttävät niiden palveluita enemmän kuin kauempana sijaitsevat. Tutkimuksessa ilmenee, että päiväkotilasten vanhemmat suhtautuvat kulttuuririentoihin myönteisesti ja että retkiä kyseenalaistavat eniten pienimpien lasten vanhemmat. Vastauksista selviää, että perheen suuri lapsiluku sekä huono taloudellinen tilanne vähentävät kiinnostusta kulttuuriretkiin.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kulttuurilla ja taiteella on tärkeä rooli päiväkodissa ja retket koetaan juhlahetkinä ja virkistystapahtumina. Uskotaan, että kulttuurikokemuksilla on merkitystä lapsien myöhempään elämään. Ajatellaan, että tutustuessaan eri kulttuureihin lapset oppivat suvaitsevaisuutta ja erilaisia tapoja nähdä asioita.
Tuloksissa ihanteellista kulttuurikokemusta luonnehditaan ilmaiseksi tai pienellä kustannuksella saatavaksi. Katsotaan, että esityksen aiheen tulee olla ajankohtainen tai lasten intresseihin liittyvä. Ajatellaan, että esityksen tulee tapahtua päiväkodissa tai sijaita lähellä päiväkotia ja esityksen keston ja ikäsuositusten tulee vastata ilmoitettuja.
Vastauksista käy ilmi, että ihanteellinen esitys osallistaa lapsia esim. esitykseen liitetyllä työpajalla. Uskotaan, että hyvä esitys säilyy lasten puheissa kauan. Tutkimuksessa selviää, että huonona pidetään esitystä, jossa lapsia mielistellään ja heitä aliarvioidaan katsojina.
Tulokset viittaavat siihen, että päiväkodit jotka sijaitsevat lähellä kulttuurintarjoajia käyttävät niiden palveluita enemmän kuin kauempana sijaitsevat. Tutkimuksessa ilmenee, että päiväkotilasten vanhemmat suhtautuvat kulttuuririentoihin myönteisesti ja että retkiä kyseenalaistavat eniten pienimpien lasten vanhemmat. Vastauksista selviää, että perheen suuri lapsiluku sekä huono taloudellinen tilanne vähentävät kiinnostusta kulttuuriretkiin.