Lohjan kaupunkikeskustan kaupallisen vetovoiman lisääminen erikoiskaupan liikkeiden verkostoituneilla liiketoimintamalleilla
Uronen, Satu (2009)
Uronen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266239
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää innovatiivisen palvelumarkkinoinnin teoriaan pohjautuvia yhteistoiminnallisia liiketoimintamalleja ja menetelmiä sekä ideoida ja laatia yhdessä keskustan erikoisliikkeiden kauppiaiden kanssa yhteismarkkinointikonsepti markkinointitoimenpiteineen, joiden tavoitteena pitkällä aikavälillä on Lohjan kaupungin keskustan erikoiskaupan elävöittäminen ja vetovoiman lisääminen.
Työn teoreettinen osuus koostuu tietoperustasta, jossa tutustutaan erikoiskaupan markkinointiin, ostokäyttäytymiseen, palvelumarkkinoinnin innovaatioihin ja verkostoituneisiin liiketoimintamalleihin. Kirjallisuudesta pyrittiin löytämään toimintamalleja, joita Lohjan keskustan erikoisliikkeet voisivat käyttää omassa toiminnassaan. Teoreettisen osuuden tärkeimpiä tietolähteitä olivat alan kirjallisuus, kansainväliset tieteelliset artikkelit, internet - julkaisut ja muut verkkolähteet.
Kehittämishankkeen aihe sovittiin yhdessä Lohjan elinkeinokeskuksen kanssa. Lohjan keskustan kehittäminen ja erikoisliikkeiden verkostoituneen liiketoimintamallin luominen koettiin tärkeäksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi. Kehittämishankkeen tutkimusaineisto kerättiin pitämällä ryhmähaastattelu- ja aivoriihi-ideointitilaisuus keskustassa toimivien erikoiskauppiaiden keskuudessa. Aineisto analysoitiin ja tuloksista tehtiin johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset kohdeorganisaatiolle
Kehittämishankkeen tutkimus osoitti, että keskustan erikoiskauppiaat kokevat keskustan hiljentyneen viimeisten vuosien aikana. Tätä huomiota tukee myös Lohjalla teetetyt kuluttajatutkimukset (2004, 2009), joiden mukaan kuluttajat lähtevät ostoksille Lohjan ulkopuolelle entistä useammin. Trendi on ollut jatkuva jo vuosituhannen alusta asti, jolloin teetettiin ensimmäinen lohjalainen kuluttajatutkimus. Lohjan keskustan erikoisliikkeiden suurimmat kilpailijat ovat pääkaupunkiseudun kauppakeskukset ja Helsingin keskusta. Jotta Lohjan keskusta pystyy säilyttämään kilpailukykynsä ja vetovoimansa, haluavat keskustan erikoiskauppiaat profiloitua hyvän palvelun ja laadukkaiden tuotteiden erikoisliikkeiksi.
Kehittämishankkeen tuotoksena suunniteltiin keskustan erikoisliikkeille yhteistoiminnallinen liiketoimintamalli sekä yhteismarkkinointimalli markkinointitoimenpiteineen. Liiketoimintamallissa esitetään organisaatiomalli, jossa erikoisliikkeet ja muut keskustaa kehittävät tahot toimivat liikeyrityksen lailla. Markkinointitoimenpiteinä ideoitiin mainoskampanjoita, uusia tapahtumia, verkkokauppa ja Lohja-shopparikortti erikoisliikkeiden markkinoinnin tueksi.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin keskustan kilpailukyvyn, vetovoiman ja imagon muuttumisen tutkimusta paikkakuntalaisten ja ulkopaikkakuntalaisten keskuudessa.
Työn teoreettinen osuus koostuu tietoperustasta, jossa tutustutaan erikoiskaupan markkinointiin, ostokäyttäytymiseen, palvelumarkkinoinnin innovaatioihin ja verkostoituneisiin liiketoimintamalleihin. Kirjallisuudesta pyrittiin löytämään toimintamalleja, joita Lohjan keskustan erikoisliikkeet voisivat käyttää omassa toiminnassaan. Teoreettisen osuuden tärkeimpiä tietolähteitä olivat alan kirjallisuus, kansainväliset tieteelliset artikkelit, internet - julkaisut ja muut verkkolähteet.
Kehittämishankkeen aihe sovittiin yhdessä Lohjan elinkeinokeskuksen kanssa. Lohjan keskustan kehittäminen ja erikoisliikkeiden verkostoituneen liiketoimintamallin luominen koettiin tärkeäksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi. Kehittämishankkeen tutkimusaineisto kerättiin pitämällä ryhmähaastattelu- ja aivoriihi-ideointitilaisuus keskustassa toimivien erikoiskauppiaiden keskuudessa. Aineisto analysoitiin ja tuloksista tehtiin johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset kohdeorganisaatiolle
Kehittämishankkeen tutkimus osoitti, että keskustan erikoiskauppiaat kokevat keskustan hiljentyneen viimeisten vuosien aikana. Tätä huomiota tukee myös Lohjalla teetetyt kuluttajatutkimukset (2004, 2009), joiden mukaan kuluttajat lähtevät ostoksille Lohjan ulkopuolelle entistä useammin. Trendi on ollut jatkuva jo vuosituhannen alusta asti, jolloin teetettiin ensimmäinen lohjalainen kuluttajatutkimus. Lohjan keskustan erikoisliikkeiden suurimmat kilpailijat ovat pääkaupunkiseudun kauppakeskukset ja Helsingin keskusta. Jotta Lohjan keskusta pystyy säilyttämään kilpailukykynsä ja vetovoimansa, haluavat keskustan erikoiskauppiaat profiloitua hyvän palvelun ja laadukkaiden tuotteiden erikoisliikkeiksi.
Kehittämishankkeen tuotoksena suunniteltiin keskustan erikoisliikkeille yhteistoiminnallinen liiketoimintamalli sekä yhteismarkkinointimalli markkinointitoimenpiteineen. Liiketoimintamallissa esitetään organisaatiomalli, jossa erikoisliikkeet ja muut keskustaa kehittävät tahot toimivat liikeyrityksen lailla. Markkinointitoimenpiteinä ideoitiin mainoskampanjoita, uusia tapahtumia, verkkokauppa ja Lohja-shopparikortti erikoisliikkeiden markkinoinnin tueksi.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin keskustan kilpailukyvyn, vetovoiman ja imagon muuttumisen tutkimusta paikkakuntalaisten ja ulkopaikkakuntalaisten keskuudessa.