SVG-vektorigrafiikan soveltuvuus selainpeleihin
Korosuo, Niko (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135403
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää SVG:n (Scalable Vector Graphics) sopivuus Internet-selaimella pelattavien tietokonepelien alustaksi. Tutkittavia näkökulmia ovat muun muassa tämänhetkinen selaintuki, grafiikan laatu, animointi, tuotantotavat, hiiren ja näppäimistön käyttömahdollisuudet sekä skriptien tarpeellisuus.
Aluksi työssä tutustutaan vektorigrafiikan luonteeseen ja sen etuihin bittikarttakuviin nähden. Samalla vilkaistaan muutamia jo olemassa olevia vektorigrafiikkamuotoja ja tehdään pikakurkistus rasterointiin. Sitten esitellään SVG yleisellä tasolla ja tehdään alustavia arvioita siitä, miksi se voisi soveltua käytettäväksi selainpeleissä. Tämän jälkeen syvennytään pelinäkökulmaan. Siinä otetaan selvää, miten peleissä vaadittavia ominaisuuksia saadaan toimimaan SVG:n kanssa. Lopuksi SVG:n soveltuvuus pelialustaksi todetaan itse tehdyllä pelillä. Esimerkkipeliksi toteutettiin Suomen Punaisen Ristin koulupäihdevalistusta tukeva seikkailupeli, jossa pelaaja joutuu tekemään valintoja. Pelin suunnittelu ja toteutus onnistuivat huolellisen ja jatkuvan testauksen ansiosta.
Tulosten perusteella monenlaisia SVG-pelejä voidaan tehdä suurelle yleisölle. Kerättyjen tietojen ja käytännön kokeilun avulla voidaan muodostaa arvio, mitä pelityyppejä SVG:llä voidaan toteuttaa. Rajoittavia tekijöitä havainnoidaan koko työn pituudelta.
Aluksi työssä tutustutaan vektorigrafiikan luonteeseen ja sen etuihin bittikarttakuviin nähden. Samalla vilkaistaan muutamia jo olemassa olevia vektorigrafiikkamuotoja ja tehdään pikakurkistus rasterointiin. Sitten esitellään SVG yleisellä tasolla ja tehdään alustavia arvioita siitä, miksi se voisi soveltua käytettäväksi selainpeleissä. Tämän jälkeen syvennytään pelinäkökulmaan. Siinä otetaan selvää, miten peleissä vaadittavia ominaisuuksia saadaan toimimaan SVG:n kanssa. Lopuksi SVG:n soveltuvuus pelialustaksi todetaan itse tehdyllä pelillä. Esimerkkipeliksi toteutettiin Suomen Punaisen Ristin koulupäihdevalistusta tukeva seikkailupeli, jossa pelaaja joutuu tekemään valintoja. Pelin suunnittelu ja toteutus onnistuivat huolellisen ja jatkuvan testauksen ansiosta.
Tulosten perusteella monenlaisia SVG-pelejä voidaan tehdä suurelle yleisölle. Kerättyjen tietojen ja käytännön kokeilun avulla voidaan muodostaa arvio, mitä pelityyppejä SVG:llä voidaan toteuttaa. Rajoittavia tekijöitä havainnoidaan koko työn pituudelta.