Myyntityö ja Markkinointimateriaali, Case ABB Oy Sähkönjakeluautomaatio
Arhio, Antti (2009)
Arhio, Antti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910184990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910184990
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on ollut selvittää, mikä on myyntihenkilön vaikutus ostopäätökseen ja kuinka markkinointimateriaali toimii. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkailta sähköpostikyselyllä. Tutkimuslomake toteutettiin avoimena kyselynä, jossa oli myös viitteitä teemahaastattelun rakenteista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena toimeksiantavan yrityksen ABB Oy Sähkönjakeluautomaation asiakkaille. Tutkimustuloksista selvisi, että asiakasyritykset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä myyntihenkilön toimintaan ja kokivat myös markkinointimateriaalin olevan hyvä tuki ostopäätöstä tehtäessä. Markkinointimateriaalin osalta asiakkaat toivoivat yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteista ja niiden ominaisuuksista. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ABB Oy Sähkönjakeluautomaation myyntihenkilöt ammattitaidollaan ovat vaikuttamassa omalta osaltaan asiakkaiden ostoprosessissa. Markkinointimateriaalin osalta kehitettävää on, esimerkkeinä tuotteiden erilaiset sovellusmahdollisuudet ja tuotteen toimiminen.