Yrityksen arvonmääritys sukupolvenvaihdoksessa : Case: Jii-Tee-Hoo Markkinointi Oy
Luoma, Riikka; Kurejoki, Tuuli-Maria (2009)
Luoma, Riikka
Kurejoki, Tuuli-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253129
Tiivistelmä
Sukupolvenvaihdos yrityksessä käynnistyy joko vanhan yrittäjän tai uuden yrittäjän aloitteesta ja jakautuu kolmeen osaan, suunnitteluvaiheeseen, valmiuksien luontiin sekä vaihdoksen toteuttamiseen ja liiketoiminnan jatkumiseen. Sukupolvenvaihdos voidaan toteuttaa yhtiöjärjestelyjen, kuten fuusion tai osakeyhtiön jakamisen avulla. Uusi sukupolvi saa yrityksen vanhemmiltaan joko lahjoituksena tai ostaa osakkeet käypään hintaan vanhemmiltaan. Prosessina sukupolvenvaihdoksen tulisi olla hyvin suunniteltu, jotta luovutuksen saajan olisi se mahdollisimman edullista hankkia omistukseensa.
Arvonmäärityksen tekeminen alkaa strategisella analyysillä, jolla selvitetään yrityksen toimintaedellytykset. Tilinpäätösten oikaiseminen on seuraava vaihe, jonka pohjalta tehdään kassavirtalaskelma ja yrityksen tilinpäätösanalyysi. Tärkein vaihe yrityksen arvonmäärityksessä on tulevaisuuden ennakointi, johon merkittävästi vaikuttavat myös pääoman tuottovaatimukset. Näiden pohjalta yrityksen arvoa voidaan analysoida ja siitä voidaan tehdä päätelmiä esimerkiksi tunnuslukujen avulla.
Arvonmääritys sukupolvenvaihdoksessa tehdään reilusti arvoja kohtuullistaen. Pyrkimyksenä tulee kuitenkin selvittää yrityksen käypä arvo niin, että sen voivat hyväksyä sekä yritystoiminnan jatkaja ja yritystoiminnasta luopuja että luopujan muut perilliset ja verottaja. Sukupolvenvaihdoksessa arvonmäärityksen kannalta tärkeimpiä tunnuslukuja ovat substanssiarvo, vakavaraisuus ja yrityksen verotusarvo.
Sukupolvenvaihdokseen vaikuttavat verolain pykälät koskevat yksityisliikkeen tai osakeyhtiön verotusta sekä sukupolvenvaihdoshuojennuksia.
Case-yrityksen Jii-Tee-Hoo Markkinointi Oy kohdalla sukupolvenvaihdos on toteutettu tammikuussa 2009. Sukupolvenvaihdoksen suunnittelu ja valmistelu on yrityksessä tehty erittäin nopeasti. Yrityksen vanha omistaja Jukka Helin on perustanut yrityksen jo 1980-luvulla. Sukupolvenvaihdoksessa yritys siirtyy suurimmalta osin hänen poikansa Jarno Helinin omistukseen. Vähemmistöosakkaina yrityksessä ovat jatkossa Jarnon sisar Veera Helin sekä Jukka-isä. Case-yritykses arvonmääritys on tehty käyttäen strategista analyysia, kassavirtalaskelmaa, oikaistua tilinpäätöstä, tarkastelemalla kannattavuuden ja rahoituksen tunnuslukuja, suorittamalla toimialavertailun ja ennakoimalla case-yrityksen tulevaisuutta.
Case-yrityksen sukupolvenvaihdosprosessi on kaiken kaikkiaan ollut onnistunut ja se on kyetty toteuttamaan kaikkia osapuolia tyydyttävällä ja hyödyttävällä tavalla. Verotuksellisesti eniten sukupolvenvaihdoksessa hyötyi luopuva yrittäjä Jukka Helin, mutta ennakoivien toimenpiteiden ansiosta jatkava osapuoli hyötyi saaden yritystoiminnan edullisesti. Tulevaisuudennäkymät sukupolvenvaihdoksen jälkeen ovat valoisat.
Arvonmäärityksen tekeminen alkaa strategisella analyysillä, jolla selvitetään yrityksen toimintaedellytykset. Tilinpäätösten oikaiseminen on seuraava vaihe, jonka pohjalta tehdään kassavirtalaskelma ja yrityksen tilinpäätösanalyysi. Tärkein vaihe yrityksen arvonmäärityksessä on tulevaisuuden ennakointi, johon merkittävästi vaikuttavat myös pääoman tuottovaatimukset. Näiden pohjalta yrityksen arvoa voidaan analysoida ja siitä voidaan tehdä päätelmiä esimerkiksi tunnuslukujen avulla.
Arvonmääritys sukupolvenvaihdoksessa tehdään reilusti arvoja kohtuullistaen. Pyrkimyksenä tulee kuitenkin selvittää yrityksen käypä arvo niin, että sen voivat hyväksyä sekä yritystoiminnan jatkaja ja yritystoiminnasta luopuja että luopujan muut perilliset ja verottaja. Sukupolvenvaihdoksessa arvonmäärityksen kannalta tärkeimpiä tunnuslukuja ovat substanssiarvo, vakavaraisuus ja yrityksen verotusarvo.
Sukupolvenvaihdokseen vaikuttavat verolain pykälät koskevat yksityisliikkeen tai osakeyhtiön verotusta sekä sukupolvenvaihdoshuojennuksia.
Case-yrityksen Jii-Tee-Hoo Markkinointi Oy kohdalla sukupolvenvaihdos on toteutettu tammikuussa 2009. Sukupolvenvaihdoksen suunnittelu ja valmistelu on yrityksessä tehty erittäin nopeasti. Yrityksen vanha omistaja Jukka Helin on perustanut yrityksen jo 1980-luvulla. Sukupolvenvaihdoksessa yritys siirtyy suurimmalta osin hänen poikansa Jarno Helinin omistukseen. Vähemmistöosakkaina yrityksessä ovat jatkossa Jarnon sisar Veera Helin sekä Jukka-isä. Case-yritykses arvonmääritys on tehty käyttäen strategista analyysia, kassavirtalaskelmaa, oikaistua tilinpäätöstä, tarkastelemalla kannattavuuden ja rahoituksen tunnuslukuja, suorittamalla toimialavertailun ja ennakoimalla case-yrityksen tulevaisuutta.
Case-yrityksen sukupolvenvaihdosprosessi on kaiken kaikkiaan ollut onnistunut ja se on kyetty toteuttamaan kaikkia osapuolia tyydyttävällä ja hyödyttävällä tavalla. Verotuksellisesti eniten sukupolvenvaihdoksessa hyötyi luopuva yrittäjä Jukka Helin, mutta ennakoivien toimenpiteiden ansiosta jatkava osapuoli hyötyi saaden yritystoiminnan edullisesti. Tulevaisuudennäkymät sukupolvenvaihdoksen jälkeen ovat valoisat.