Flow-kokemus viulistin näkökulmasta
Holma, Hanna (2009)
Holma, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182908
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen flow’ta eli virtauskokemusta viulistin näkökulmasta. Flow tarkoittaa huippukokemusta, jonka aikana tehtävä etenee omalla painollaan kuin virta. Sen voi saavuttaa minkä tahansa aktiivisen toiminnan seurauksena.
Tutkin työssäni flow’n vaikutuksia musiikissa. Pohdin kuinka muusikko, viulisti tai musiikin kuuntelija voi saavuttaa flow’n. Lisäksi käsittelen flow’ta pedagogiikan kannalta; kuinka sitä voisi hyödyntää musiikkikasvatuksessa ja musiikillisesti lahjakkaiden oppilaiden valmennuksessa siten, että opetus tapahtuisi oppilaan alkuperäisestä itsestä käsin tuottaen iloa.
Itämaisessa viulismissa, joka pohjaa kulttuuriin, missä liikkeen hallinnasta on tullut taidetta, flow viedään vielä syvemmälle. Kokemuksessa sekä keho että mieli ovat yhtä, jolloin soitosta tulee kaunista, virtaavaa ja elävää. Kokemuksen saavuttaminen edellyttää pitkäjänteistä harjoittelua ja omistautumista soitolle.
Flow johtaa kasvuun ja uusiin löytöihin. Esimerkiksi viulisti kehittyy flow-kokemuksen kautta ja saavuttaa yhä korkeamman taidon tason. Ideaali tilanne virtauskokemuksessa olisi, että musiikki virtaisi luonnollisesti ja yhtäjaksoisesti soittajan kehosta instrumenttiin ja sitä kautta kuulijoihin. Parhaimmillaan kokemus tuottaa syvää iloa sekä esittäjälleen että kuulijalleen. Ihmiset ovat usein onnellisimmillaan elämässään kokiessaan flow’n.
Tutkin työssäni flow’n vaikutuksia musiikissa. Pohdin kuinka muusikko, viulisti tai musiikin kuuntelija voi saavuttaa flow’n. Lisäksi käsittelen flow’ta pedagogiikan kannalta; kuinka sitä voisi hyödyntää musiikkikasvatuksessa ja musiikillisesti lahjakkaiden oppilaiden valmennuksessa siten, että opetus tapahtuisi oppilaan alkuperäisestä itsestä käsin tuottaen iloa.
Itämaisessa viulismissa, joka pohjaa kulttuuriin, missä liikkeen hallinnasta on tullut taidetta, flow viedään vielä syvemmälle. Kokemuksessa sekä keho että mieli ovat yhtä, jolloin soitosta tulee kaunista, virtaavaa ja elävää. Kokemuksen saavuttaminen edellyttää pitkäjänteistä harjoittelua ja omistautumista soitolle.
Flow johtaa kasvuun ja uusiin löytöihin. Esimerkiksi viulisti kehittyy flow-kokemuksen kautta ja saavuttaa yhä korkeamman taidon tason. Ideaali tilanne virtauskokemuksessa olisi, että musiikki virtaisi luonnollisesti ja yhtäjaksoisesti soittajan kehosta instrumenttiin ja sitä kautta kuulijoihin. Parhaimmillaan kokemus tuottaa syvää iloa sekä esittäjälleen että kuulijalleen. Ihmiset ovat usein onnellisimmillaan elämässään kokiessaan flow’n.