Pelikonsolilta sinfoniaorkesterille : Chris Hülsbeckin pelimusiikin sovitukselliset haasteet
Valtonen, Jonne (2009)
Valtonen, Jonne
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182895
Tiivistelmä
Opinnäytteeni käsittelee Symphonic Shades -pelimusiikkikonserttia, joka esitettiin Saksan Kölnissä 23.8.2008. Konsertin esittivät Kölnin Radio-orkesteri ja Prahan FILMhar-moninen kuoro. Konsertin lähtökohtana toimi Chris Hülsbeckin pelikonsoleille ja koti-tietokoneille säveltämä pelimusiikki.
Konsertin kappaleista sovitin yksitoista ja orkestroin kaikki neljätoista. Käyn läpi työskentelyni eri vaiheet, pelimusiikin historiaa, terminologiaa sekä niitä ongelmia ja haasteita, joita pelimusiikkia sovittaessani esiintyi.
Tutkielmassa tultiin siihen johtopäätökseen, että sovittaminen vaatii huomattavaa taiteellista ja sävellyksellistä panosta. Kappaleen reharmonisaatio (uudelleensoinnutus) on vasta yksi osa lopullista sovitusta. Reharmonisaation lisäksi tarvitaan uusia tekstuureja, rytmejä, melodioita sekä luontevia siirtymiä mahdollisten eri osien välille. Sovittaessa ja orkestroitaessa liikutaan hyvin henkilökohtaisella tasolla, sillä jokaiseen haasteeseen on tarjolla lukuisia eri ratkaisumalleja.
Konsertin kappaleista sovitin yksitoista ja orkestroin kaikki neljätoista. Käyn läpi työskentelyni eri vaiheet, pelimusiikin historiaa, terminologiaa sekä niitä ongelmia ja haasteita, joita pelimusiikkia sovittaessani esiintyi.
Tutkielmassa tultiin siihen johtopäätökseen, että sovittaminen vaatii huomattavaa taiteellista ja sävellyksellistä panosta. Kappaleen reharmonisaatio (uudelleensoinnutus) on vasta yksi osa lopullista sovitusta. Reharmonisaation lisäksi tarvitaan uusia tekstuureja, rytmejä, melodioita sekä luontevia siirtymiä mahdollisten eri osien välille. Sovittaessa ja orkestroitaessa liikutaan hyvin henkilökohtaisella tasolla, sillä jokaiseen haasteeseen on tarjolla lukuisia eri ratkaisumalleja.