Asiakashinnoittelun haasteet tilitoimistoalalla
Salovaara, Paula (2009)
Salovaara, Paula
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää pienen päijäthämäläisen tilitoimiston kannattavuutta ja hinnoittelua. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kilpailevien yritysten hinnoitteluperusteita, koko- ja henkilöstöjakaumaa, ohjelmistokustannuksia sekä verrata yrityksen tunnuslukuja toimialaan ja yhteen vertailuyritykseen.
Tutkimus koostuu havainnoinnista ja kyselystä, joka lähettiin lähialueiden kilpaileviin yrityksiin. Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita. Tilitoimisto Oy:tä koskeva aineisto on saatu haastattelemalla omistajayrittäjää. Havainnointi perustuu Tilitoimisto Oy:n aineistoon, Patentti- ja rekisterihallitukselta tilattuun aineistoon ja kyselystä tehtyyn yhteenvetoaineistoon.
Tutkimustulokset eivät sinänsä poikenneet ennakko-odotuksista, sillä Tilitoimisto Oy:n hinnat olivat samansuuntaisia kyselyyn vastanneiden kanssa ja osittain jopa keskiarvon yläpuolella. Ongelmaksi muodostui suurilta osin laskuttamaton työ, jota kohdeyrityksessä ilmeni paljon. Kannattavuuden parantamiseksi asiakasmäärän tulisi kasvaa, sillä yrityksen kiinteisiin kuluihin ei pystytä vaikuttamaan juuri lainkaan. Keskittyminen näihin ongelmakohtiin voisi kohentaa yrityksen tulosta huomattavasti.
Tutkimuksen aikana esille nousi muutamia kehitysehdotuksia, joista tärkeimpiä ovat puhelinkonsultointiin sekä kasvokkain tapahtuvaan konsultointiin käytetyn ajan tarkempi seuranta. Ajan seuranta on tärkeää, jotta yritys saa konkreettiset laskutusperusteet konsultoinnille. Yrityksen tulisi kiinnittää huomiota myös muihin palveluihin, joita se tarjoaa maksutta ja harkita niiden laskutuksen aloittamista.
Tutkimus koostuu havainnoinnista ja kyselystä, joka lähettiin lähialueiden kilpaileviin yrityksiin. Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja artikkeleita. Tilitoimisto Oy:tä koskeva aineisto on saatu haastattelemalla omistajayrittäjää. Havainnointi perustuu Tilitoimisto Oy:n aineistoon, Patentti- ja rekisterihallitukselta tilattuun aineistoon ja kyselystä tehtyyn yhteenvetoaineistoon.
Tutkimustulokset eivät sinänsä poikenneet ennakko-odotuksista, sillä Tilitoimisto Oy:n hinnat olivat samansuuntaisia kyselyyn vastanneiden kanssa ja osittain jopa keskiarvon yläpuolella. Ongelmaksi muodostui suurilta osin laskuttamaton työ, jota kohdeyrityksessä ilmeni paljon. Kannattavuuden parantamiseksi asiakasmäärän tulisi kasvaa, sillä yrityksen kiinteisiin kuluihin ei pystytä vaikuttamaan juuri lainkaan. Keskittyminen näihin ongelmakohtiin voisi kohentaa yrityksen tulosta huomattavasti.
Tutkimuksen aikana esille nousi muutamia kehitysehdotuksia, joista tärkeimpiä ovat puhelinkonsultointiin sekä kasvokkain tapahtuvaan konsultointiin käytetyn ajan tarkempi seuranta. Ajan seuranta on tärkeää, jotta yritys saa konkreettiset laskutusperusteet konsultoinnille. Yrityksen tulisi kiinnittää huomiota myös muihin palveluihin, joita se tarjoaa maksutta ja harkita niiden laskutuksen aloittamista.