Brandit vaatetusalalla : Suunnittelijan rooli ja vaikutus
Aaltonen, Maija (2009)
Aaltonen, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052409
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoitus on selvittää vaatetus- ja tekstiilialalla toimivien yri-tysten näkemyksiä omasta brandistaan sekä yritysten suunnittelijoiden roolia brandin rakentamisessa ja ylläpidossa.
Työn alussa perehdytään brandiin teoriatasolla sekä selvitetään brandin historiaa, sen arvostusta, brandin rakentamista, johtamista ja uhkia. Ennen empiiristä osuutta käsitellään tutkimuksen tekemiseen ja aineiston keruuseen sekä analysointiin liittyviä asioita.
Tutkimus suoritettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselyllä sekä haastattelulla. Kysely lähetettiin 33 koti- sekä ulkomaiselle yritykselle, joilla on omaa suunnittelua. Vastauksia takaisin saatiin 19 yritykseltä.
Kyselyn lisäksi toteutettiin haastattelututkimus, johon osallistui kolme yritystä. Yritykset valittiin edustamaan mahdollisimman erilaisia aloja sekä eri-ikäisiä yrityksiä.
Tutkimusta tulkittaessa keskeisiksi asioiksi nousivat brandin kokeminen yrityksessä sekä suunnittelijan vaikutusvallan vaihtelu. Brandi on hyvin tärkeä osa yritystä ja jokainen yritys kokee oman brandin tarpeellisena osana erottautua kilpailijoista. Suunnittelijan vaikutusvalta vaihtelee yrityksestä sen koosta riippuen. Pienissä yrityksissä suunnittelijalla on enemmän vaikutusvaltaa kuin isommissa. Ulkomais-ten ja kotimaisten yritysten välillä ei vastauksissa noussut suuria eroja.
Työn alussa perehdytään brandiin teoriatasolla sekä selvitetään brandin historiaa, sen arvostusta, brandin rakentamista, johtamista ja uhkia. Ennen empiiristä osuutta käsitellään tutkimuksen tekemiseen ja aineiston keruuseen sekä analysointiin liittyviä asioita.
Tutkimus suoritettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselyllä sekä haastattelulla. Kysely lähetettiin 33 koti- sekä ulkomaiselle yritykselle, joilla on omaa suunnittelua. Vastauksia takaisin saatiin 19 yritykseltä.
Kyselyn lisäksi toteutettiin haastattelututkimus, johon osallistui kolme yritystä. Yritykset valittiin edustamaan mahdollisimman erilaisia aloja sekä eri-ikäisiä yrityksiä.
Tutkimusta tulkittaessa keskeisiksi asioiksi nousivat brandin kokeminen yrityksessä sekä suunnittelijan vaikutusvallan vaihtelu. Brandi on hyvin tärkeä osa yritystä ja jokainen yritys kokee oman brandin tarpeellisena osana erottautua kilpailijoista. Suunnittelijan vaikutusvalta vaihtelee yrityksestä sen koosta riippuen. Pienissä yrityksissä suunnittelijalla on enemmän vaikutusvaltaa kuin isommissa. Ulkomais-ten ja kotimaisten yritysten välillä ei vastauksissa noussut suuria eroja.