Uuden tuotesarjan lanseeraussuunnitelma - Case: Herbaidea
Tuononen, Anne; Väistölä, Katri (2009)
Tuononen, Anne
Väistölä, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tuotelanseeraussuunnitelma Herbaidea – vartalonhoitosarjalle, joka on tarkoitus lanseerata Suomessa kosmetologeille ja muille kauneudenhoitoalalla toimiville asiantuntijoille. Lanseeraussuunnitelmaa apunaan käyttäen yrittäjä voi suunnitella ja toteuttaa onnistuneen tuotelanseerauksen. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitä hyötyä pienyrittäjälle on toimivista yhteistyöverkostoista.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu lanseerausta ja markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa kuvataan lanseerausprosessia, lanseerauksen strategisia päätöksiä, lanseeraukseen liittyviä riskejä sekä markkinointiviestintää. Lanseerauksen kirjallinen aineisto, joita työssä käytettiin, ovat asiantuntijoiden teksteihin pohjautuvia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut ja syvähaastattelu, joka tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajalle. Teemahaastattelut tehtiin pääkaupunkiseudulla toimiville kauneus- ja hyvinvointialan yrityksille. Haastatteluun osallistui yksi Sokos -tavaratalo, kolme kosmetologia, kaksi hyvinvointimyymäläyrittäjää, kaksi kauneudenhoitoalan oppilaitoksen opettajaa ja yksi apteekki. Kyselyyn vastasi 10 alalla toimivaa ihmistä. Haastatteluista saatujen tulosten perus-teella laadittiin lista johtopäätöksistä ja verrattiin niitä teoriapohjaan. Näiden tulosten perusteella laadittiin tuotelanseeraussuunnitelmasta ehdotus.
Tutkimustyötä tehdessä kävi selväksi, kuinka monimutkainen ja työläs prosessi lanseerauksen suunnittelu on. Tutkimustulosten perusteella yrityksen tulisi käyttää lanseerauksen suunnitte-lemiseen aikaa ja asiantuntemusta hyödykseen. Huolellinen suunnittelu vaikuttaa ratkaisevasti tuotteen lanseerauksen onnistumiseen markkinoilla. Lanseerauskampanjalle tulee asettaa tavoitteet ja laatia budjetti. Nämä toimenpiteet ohjaavat toimintaa haluttuun suuntaan sekä auttavat pysymään taloudellisissa tavoitteissa. Ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttö on välttämätöntä etenkin laadittaessa viestintäpäätöksiä ja lanseerauksen toimenpidesuunnitelmia.
Työstä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että ennen kuin yritys alkaa miettiä lanseerausprosessin suunnittelua, olisi tärkeää laittaa ensin perusasiat kuntoon. Näitä perusasioita ovat markkina- ja asiakasanalyysit sekä markkinointisuunnitelman tekeminen. SPA-hoitola Bellissima Alban tulisi kiinnittää huomiota siihen, miten yritysasiakkaat saadaan sitoutettua tuotteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu lanseerausta ja markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa kuvataan lanseerausprosessia, lanseerauksen strategisia päätöksiä, lanseeraukseen liittyviä riskejä sekä markkinointiviestintää. Lanseerauksen kirjallinen aineisto, joita työssä käytettiin, ovat asiantuntijoiden teksteihin pohjautuvia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut ja syvähaastattelu, joka tehtiin opinnäytetyön toimeksiantajalle. Teemahaastattelut tehtiin pääkaupunkiseudulla toimiville kauneus- ja hyvinvointialan yrityksille. Haastatteluun osallistui yksi Sokos -tavaratalo, kolme kosmetologia, kaksi hyvinvointimyymäläyrittäjää, kaksi kauneudenhoitoalan oppilaitoksen opettajaa ja yksi apteekki. Kyselyyn vastasi 10 alalla toimivaa ihmistä. Haastatteluista saatujen tulosten perus-teella laadittiin lista johtopäätöksistä ja verrattiin niitä teoriapohjaan. Näiden tulosten perusteella laadittiin tuotelanseeraussuunnitelmasta ehdotus.
Tutkimustyötä tehdessä kävi selväksi, kuinka monimutkainen ja työläs prosessi lanseerauksen suunnittelu on. Tutkimustulosten perusteella yrityksen tulisi käyttää lanseerauksen suunnitte-lemiseen aikaa ja asiantuntemusta hyödykseen. Huolellinen suunnittelu vaikuttaa ratkaisevasti tuotteen lanseerauksen onnistumiseen markkinoilla. Lanseerauskampanjalle tulee asettaa tavoitteet ja laatia budjetti. Nämä toimenpiteet ohjaavat toimintaa haluttuun suuntaan sekä auttavat pysymään taloudellisissa tavoitteissa. Ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttö on välttämätöntä etenkin laadittaessa viestintäpäätöksiä ja lanseerauksen toimenpidesuunnitelmia.
Työstä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että ennen kuin yritys alkaa miettiä lanseerausprosessin suunnittelua, olisi tärkeää laittaa ensin perusasiat kuntoon. Näitä perusasioita ovat markkina- ja asiakasanalyysit sekä markkinointisuunnitelman tekeminen. SPA-hoitola Bellissima Alban tulisi kiinnittää huomiota siihen, miten yritysasiakkaat saadaan sitoutettua tuotteisiin.