Luotonhallinnan kehittäminen pirkanmaalaisessa ICT-alan yrityksessä
Mäkinen, Susanna; Mustonen, Sirpa (2009)
Mäkinen, Susanna
Mustonen, Sirpa
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141961
Tiivistelmä
Työmme tarkoituksena oli kehittää ICT- alalla toimivan yritys X:n luotonhallintaa ja laatia siitä yleinen ohjeistus myyjille ja taloushallinnolle. Yritys X:ssä kaivattiin kirjallista ohjeistusta myös perintäasioihin liittyen taloushallinnolle, koska tällaista ei aikaisemmin yrityksessä ole ollut. Lisäksi etsimme apuvälineitä asiakkaiden luottokelpoisuuden selvittämiseen ja maksukäyttäytymisen valvontaan, koska tähän yritys X:ssä kaivattiin apua.
Yritysten virallisia maksuhäiriöitä edeltävät usein maksutapojen muutokset. Laskunmaksun hidastuminen kertookin usein ensimmäisenä luottoriskin muutoksesta. Useimmilla yrityksillä, joista aiheutuu luottotappioita tai jotka joutuvat lopettamaan liiketoimintansa, on maksutapa merkittävästi hidastunut, muuttunut epäsäännölliseksi tai on toimialaan verrattuna normaalia hitaampaa. Luottopäätöksen avulla voidaan määrittää nykytilanne sekä olemassa olevien että uusien sidosryhmien osalta. Uusien luottoasiakkaiden luottotietojen tarkistamisen lisäksi, on siis erittäin tärkeää seurata systemaattisesti asiakkaiden maksukäyttäytymistä.
Lähestyimme aihetta ensin tutkimalla teoriaa mm. luotonhallinnasta, riskien hallinasta, perinnästä ja siitä mitä luottopolitiikan tulisi pitää sisällään, jotta siitä olisi todella apua yritykselle. Sirpa Mustonen on työskennellyt yritys X:ssä taloushallinnon vastaavana, joten hän on huomannut työssään luotonhallintaan liittyvät ongelmat ja puutteet.
Suunnittelimme yritys X:n luottopolitiikkaa huolellisesti ja kirjasimme asiat ylös, koska tällä tavalla se tukee tehokkaasti myyntiä ja asiakassuhteiden hoitamista. Laatimamme yhteiset pelisäännöt luotonhallintaan ja perintäasioihin tehostavat yritys X:n myyntiä sekä parantavat saatavien kiertonopeutta, jos työntekijät toimivat sovitun toimintamallin mukaisesti. Resursseja ei hukata näin yhteistyö-kumppaneihin, jotka eivät ole luottokelpoisia. Otimme selvää myös kolmesta luottotietoyhtiöistä, joita suosittelisimme avuksi luottopäätöksen tekemiseen ja asiakkaiden maksukäyttäytymisen valvontaan.
Yritysten virallisia maksuhäiriöitä edeltävät usein maksutapojen muutokset. Laskunmaksun hidastuminen kertookin usein ensimmäisenä luottoriskin muutoksesta. Useimmilla yrityksillä, joista aiheutuu luottotappioita tai jotka joutuvat lopettamaan liiketoimintansa, on maksutapa merkittävästi hidastunut, muuttunut epäsäännölliseksi tai on toimialaan verrattuna normaalia hitaampaa. Luottopäätöksen avulla voidaan määrittää nykytilanne sekä olemassa olevien että uusien sidosryhmien osalta. Uusien luottoasiakkaiden luottotietojen tarkistamisen lisäksi, on siis erittäin tärkeää seurata systemaattisesti asiakkaiden maksukäyttäytymistä.
Lähestyimme aihetta ensin tutkimalla teoriaa mm. luotonhallinnasta, riskien hallinasta, perinnästä ja siitä mitä luottopolitiikan tulisi pitää sisällään, jotta siitä olisi todella apua yritykselle. Sirpa Mustonen on työskennellyt yritys X:ssä taloushallinnon vastaavana, joten hän on huomannut työssään luotonhallintaan liittyvät ongelmat ja puutteet.
Suunnittelimme yritys X:n luottopolitiikkaa huolellisesti ja kirjasimme asiat ylös, koska tällä tavalla se tukee tehokkaasti myyntiä ja asiakassuhteiden hoitamista. Laatimamme yhteiset pelisäännöt luotonhallintaan ja perintäasioihin tehostavat yritys X:n myyntiä sekä parantavat saatavien kiertonopeutta, jos työntekijät toimivat sovitun toimintamallin mukaisesti. Resursseja ei hukata näin yhteistyö-kumppaneihin, jotka eivät ole luottokelpoisia. Otimme selvää myös kolmesta luottotietoyhtiöistä, joita suosittelisimme avuksi luottopäätöksen tekemiseen ja asiakkaiden maksukäyttäytymisen valvontaan.