Yritys osana monikulttuurista ilmaisfestivaalia : case: FOREX Maailma kylässä -festivaalilla
Haapaniemi, Laura; Saloranta, Annika (2009)
Haapaniemi, Laura
Saloranta, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904071898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904071898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää antoisa ja onnistunut yritystapahtuma monikulttuuriseen festivaaliin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn empiirinen osuus käsittelee Helsingissä 24.–25.5.2008 järjestettyä Maailma kylässä -festivaalia, johon FOREX osallistui MoneyGramin brändillä. Maailma kylässä -festivaali on Kepa Ry:n keväisin järjestämä tapahtuma, joka kerää vuosittain kymmeniä tuhansia kävijöitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa MoneyGramin brändiä ja lisätä yrityksen palveluiden tunnettavuutta. Lisäksi tarkoituksena oli uusien MoneyGram asiakassuhteiden luominen, vanhojen asiakassuhteiden ylläpitäminen ja hyvän näkyvyyden saavuttaminen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu monikulttuurisuuden, markkinointiviestinnän ja tapahtuman järjestämisen teorioista. Monikulttuurisuus on nykyaikana kansainvälinen ilmiö. Myös Suomi kansainvälistyy koko ajan ja muuttuu kohti monikulttuurista yhteiskuntaa. Pysyvästi Suomessa asuvien ulkomaalaisten määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin ja määrää kasvaa jatkuvasti. Ottamalla osaa monikulttuuriseen ilmaisfestivaaliin FOREX ja MoneyGram halusivat osoittaa olevansa yhteiskuntavastuullisia yrityksiä. Ilmaisfestivaali toimi erittäin tehokkaana markkinointiviestinnän välineenä, sillä asiakkaat suuntaavat isoihin yleisötapahtumiin löytääkseen sieltä jotain uutta ja mielenkiintoista. Tapahtuman järjestäminen vaatii paljon aikaa ja eri alojen asiantuntijoita, sillä esimerkiksi festivaalin kokoon saaminen koostuu useista yksityiskohdista. Tapahtuman järjestämisen prosessi jaetaan suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheisiin.
Työstä ilmenee kuinka monivaiheinen prosessi tapahtuman järjestäminen on. FOREXin osallistuminen Maailma kylässä -festivaaliin järjestettiin lyhyessä ajassa, joten työskentely tapahtuman parissa oli erityisen haastavaa ja opettavaista. Tapahtuman toteutus sujui lyhyestä suunnitteluvaiheesta huolimatta loistavasti. Jälkimarkkinointia ei tehty sillä yritykset eivät katsoneet sitä tarpeelliseksi. Yritykset eivät tarvinneet tarkkaa raportointia festivaalista, mutta työ toimii hyvänä apuna tulevien tapahtumien järjestämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa MoneyGramin brändiä ja lisätä yrityksen palveluiden tunnettavuutta. Lisäksi tarkoituksena oli uusien MoneyGram asiakassuhteiden luominen, vanhojen asiakassuhteiden ylläpitäminen ja hyvän näkyvyyden saavuttaminen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu monikulttuurisuuden, markkinointiviestinnän ja tapahtuman järjestämisen teorioista. Monikulttuurisuus on nykyaikana kansainvälinen ilmiö. Myös Suomi kansainvälistyy koko ajan ja muuttuu kohti monikulttuurista yhteiskuntaa. Pysyvästi Suomessa asuvien ulkomaalaisten määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin ja määrää kasvaa jatkuvasti. Ottamalla osaa monikulttuuriseen ilmaisfestivaaliin FOREX ja MoneyGram halusivat osoittaa olevansa yhteiskuntavastuullisia yrityksiä. Ilmaisfestivaali toimi erittäin tehokkaana markkinointiviestinnän välineenä, sillä asiakkaat suuntaavat isoihin yleisötapahtumiin löytääkseen sieltä jotain uutta ja mielenkiintoista. Tapahtuman järjestäminen vaatii paljon aikaa ja eri alojen asiantuntijoita, sillä esimerkiksi festivaalin kokoon saaminen koostuu useista yksityiskohdista. Tapahtuman järjestämisen prosessi jaetaan suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheisiin.
Työstä ilmenee kuinka monivaiheinen prosessi tapahtuman järjestäminen on. FOREXin osallistuminen Maailma kylässä -festivaaliin järjestettiin lyhyessä ajassa, joten työskentely tapahtuman parissa oli erityisen haastavaa ja opettavaista. Tapahtuman toteutus sujui lyhyestä suunnitteluvaiheesta huolimatta loistavasti. Jälkimarkkinointia ei tehty sillä yritykset eivät katsoneet sitä tarpeelliseksi. Yritykset eivät tarvinneet tarkkaa raportointia festivaalista, mutta työ toimii hyvänä apuna tulevien tapahtumien järjestämisessä.