Maine ja maineenhallinta: miten lahtelaiset ovat ottaneet Mediakulman vastaan? Case: Etelä-Suomen Sanomat
Heiskanen, Ari (2009)
Heiskanen, Ari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191755
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen mainetta ja maineenhallintaa. Opinnäytetyö tehtiin Etelä-Suomen Sanomien toimeksiantona. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää, miten lahtelaiset ovat ottaneet Esa-konsernin Lahden keskustaan perustaman uuden mediakeskus Mediakulman vastaan.
Opinnäytetyön teoriaosa jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäiseksi keskitytään imagoon. Toisessa osassa käydään läpi maine käsitteenä ja se, mitä maine merkitsee yritykselle. Kolmannessa osassa käsitellään maineenhallintaa. Maineenhallinnasta käydään läpi sen merkitys liike-elämässä ja maineenhallinnan prosessi.
Työn empiriaosuudessa tavoitteena on selvittää, mitä mielikuvia Mediakulma herättää lahtelaisissa ja kuinka tietoisia he ovat kyseisestä mediakeskuksesta. Lisäksi tutkitaan, miten lahtelaiset mieltävät Mediakulman osana Esa-konsernia ja Etelä-Suomen Sanomia sekä kuinka paikallisuus näkyy kuluttajien mielestä lehdessä ja sen toiminnassa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena mielikuvatutkimuksena haastattelemalla kahtatoista lahtelaista. Tutkimuksen suorittamisen aikaan mediakeskus Mediakulma oli ollut toiminnassa puoli vuotta, joten haastateltavilta saadut mielikuvat Mediakulmasta olivat vielä nuoria. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ettei suuri osa lahtelaisista vielä tunne Mediakulmaa, vaikka sen toiminnan katukuvassa ovatkin huomanneet. Lähes kaikkia haastateltavia yhdistävä mielipide oli epätietoisuus Mediakulman toiminnasta ja sen palveluista.
Opinnäytetyön teoriaosa jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäiseksi keskitytään imagoon. Toisessa osassa käydään läpi maine käsitteenä ja se, mitä maine merkitsee yritykselle. Kolmannessa osassa käsitellään maineenhallintaa. Maineenhallinnasta käydään läpi sen merkitys liike-elämässä ja maineenhallinnan prosessi.
Työn empiriaosuudessa tavoitteena on selvittää, mitä mielikuvia Mediakulma herättää lahtelaisissa ja kuinka tietoisia he ovat kyseisestä mediakeskuksesta. Lisäksi tutkitaan, miten lahtelaiset mieltävät Mediakulman osana Esa-konsernia ja Etelä-Suomen Sanomia sekä kuinka paikallisuus näkyy kuluttajien mielestä lehdessä ja sen toiminnassa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena mielikuvatutkimuksena haastattelemalla kahtatoista lahtelaista. Tutkimuksen suorittamisen aikaan mediakeskus Mediakulma oli ollut toiminnassa puoli vuotta, joten haastateltavilta saadut mielikuvat Mediakulmasta olivat vielä nuoria. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ettei suuri osa lahtelaisista vielä tunne Mediakulmaa, vaikka sen toiminnan katukuvassa ovatkin huomanneet. Lähes kaikkia haastateltavia yhdistävä mielipide oli epätietoisuus Mediakulman toiminnasta ja sen palveluista.