Suomen Lähikauppa Oy:n yhteiskuntavastuuraportoinnin kehittäminen GRI-ohjeiston pohjalta
Makkonen, Anne (2009)
Makkonen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903101655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903101655
Tiivistelmä
Yritysten odotetaan saavuttavan taloudellisen kasvunsa eettisesti hyväksytyin keinoin kantaen taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuunsa. Yrityksiin kohdistuu yhä enemmän sidosryhmien intressejä. Pystyäkseen vastaamaan niihin, on vastuullisesti toimivan yrityksen oltava vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa. Yhteiskuntavastuuraportti on voimakas viestinnän väline, joka oikealla tavalla toteutettuna voi hyödyttää yrityksen liiketoimintaa. Toiminnan tekeminen läpinäkyväksi raportoinnin avulla lieventää sidosryhmien kokemia ennakkoluuloja yritystä kohtaan. Yhteiskuntavastuuraportointi on keino paitsi maineen ja riskien hallintaan, myös oman toiminnan kehittämiseen.
Suomen Lähikauppa Oy on julkaissut yhteiskuntavastuuraporttejaan osana vuosikertomusta. Uuden yritysstrategian käyttöön oton myötä syntyi tarve yhteiskuntavastuuraportoinnin kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen Lähikaupalle yhteiskuntavastuun raportointimalli, joka toimisi vuoden 2008 yhteiskuntavastuuraportin laatimisen työkaluna. Kehitystyö toteutettiin 1.9.–15.11.2008 välisenä aikana.
Mallin pohjana käytettiin Global Reporting Initiativen (GRI) yhteiskuntavastuun raportointiviitekehystä, joka sisältää yrityksen yhteiskuntavastuutyötä kuvaavia indikaattoreita. Tavoitteena oli valita tunnusluvuista ne, jotka parhaiten vastaisivat Suomen Lähikaupan toimintaa, strategiaa ja sidosryhmien odotuksia. Indikaattorien valintaa varten tehtiin esiselvitys, jossa hahmotettiin yhteiskuntavastuun ja yhteiskuntavastuuraportoinnin nykytilaa Suomen Lähikaupassa ja kuudessa vertailuyrityksessä. Lisäksi haastateltiin asiantuntijoina henkilöitä, jotka Suomen Lähikaupassa toimivat yhteiskuntavastuuseen tai GRI-indikaattoreihin liittyvissä tehtävissä. Saatujen tietojen perusteella laadittiin taulukkomuotoinen ehdotus yhteiskuntavastuuraportissa käytettävistä indikaattoreista. Mallissa määriteltiin myös raportin laatimisen vastuunjako.
Suomen Lähikauppa koki kehitysehdotuksen toimivaksi. Opinnäytetyölle sen alussa asetetut tavoitteet toteutuivat. Yhteiskuntavastuun raportointimallin pohjalta tehdyn Suomen Lähikaupan yhteiskuntavastuuraportin onnistuminen voidaan arvioida vasta sen ilmestymisen jälkeen.
Suomen Lähikauppa Oy on julkaissut yhteiskuntavastuuraporttejaan osana vuosikertomusta. Uuden yritysstrategian käyttöön oton myötä syntyi tarve yhteiskuntavastuuraportoinnin kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen Lähikaupalle yhteiskuntavastuun raportointimalli, joka toimisi vuoden 2008 yhteiskuntavastuuraportin laatimisen työkaluna. Kehitystyö toteutettiin 1.9.–15.11.2008 välisenä aikana.
Mallin pohjana käytettiin Global Reporting Initiativen (GRI) yhteiskuntavastuun raportointiviitekehystä, joka sisältää yrityksen yhteiskuntavastuutyötä kuvaavia indikaattoreita. Tavoitteena oli valita tunnusluvuista ne, jotka parhaiten vastaisivat Suomen Lähikaupan toimintaa, strategiaa ja sidosryhmien odotuksia. Indikaattorien valintaa varten tehtiin esiselvitys, jossa hahmotettiin yhteiskuntavastuun ja yhteiskuntavastuuraportoinnin nykytilaa Suomen Lähikaupassa ja kuudessa vertailuyrityksessä. Lisäksi haastateltiin asiantuntijoina henkilöitä, jotka Suomen Lähikaupassa toimivat yhteiskuntavastuuseen tai GRI-indikaattoreihin liittyvissä tehtävissä. Saatujen tietojen perusteella laadittiin taulukkomuotoinen ehdotus yhteiskuntavastuuraportissa käytettävistä indikaattoreista. Mallissa määriteltiin myös raportin laatimisen vastuunjako.
Suomen Lähikauppa koki kehitysehdotuksen toimivaksi. Opinnäytetyölle sen alussa asetetut tavoitteet toteutuivat. Yhteiskuntavastuun raportointimallin pohjalta tehdyn Suomen Lähikaupan yhteiskuntavastuuraportin onnistuminen voidaan arvioida vasta sen ilmestymisen jälkeen.