Musiikkipedagogi kansalaisopistossa
Nuotiomaa, Sanni (2009)
Nuotiomaa, Sanni
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903021560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903021560
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen kansalaisopistoja musiikkipedagogin työkenttänä. Työn tarkoituksena oli selvittää millainen musiikkipedagogin koulutus antaisi valmiudet työskentelyyn kansalaisopistossa.
Aineistona käytin kansalaisopistoille suunnatun webropol-kyselyn sekä omille aikuisoppilailleni tekemäni kyselyhaastattelun tuloksia. Lisäksi käytin aineistona omia kokemuksiani työstä kansalaisopiston tuntiopettajana sekä lukemaani kirjallisuutta. Kyselyjen tuloksia ja omia kokemuksiani vertasin saamaani musiikkipedagogin koulutukseen. Työn ohjaajana toimi Kaija Huhtanen.
Tuloksista nousi selvästi esiin kansalaisopisto-opetuksen erityispiirteitä. Keskeistä on se, että kansalaisopistossa opiskelee monenikäisiä ja -tasoisia oppilaita. Niinpä opettaja tarvitsee työssään myös aikuispedagogisia taitoja. Lisäksi on huomattava, että opetus kansalaisopistossa ei ole tutkintotavoitteista, mikä näkyy oppilaiden tavoitetasojen moninaisuudessa. Kansalaisopistossa opetettava ohjelmisto sisältää useita eri musiikkityylejä, jotka opettajan tulisi hallita. Huomattava piirre on se, että kansalaisopistossa ei ole pakollisia teoriaopintoja. Opettajan työ sisältää usein myös ryhmien ohjaamista. Lisäksi kansalaisopistossa opettavan opettajan olisi hyvä hallita useampia soittimia.
Tulosten perusteella musiikkipedagogin koulutuksessa tulisi huomioida aikuispedagogiset taidot. Koulutukseen tulisi sisältyä myös pianonsoittoa, erityisesti vapaan säestyksen taitoja tarvittaisiin. Musiikkipedagogin koulutuksessa tulisi opetella yhdistettyä teoria-instrumenttiopetusta sekä harjoitella enemmän ryhmäopetustaitoja. Keskeistä olisi sisällyttää koulutukseen monipuolisemmin eri musiikkityylejä. Lisäksi kansalaisopiston opettaja tarvitsisi työssään musiikin sovittamisen ja soitintamisen taitoja.
Aineistona käytin kansalaisopistoille suunnatun webropol-kyselyn sekä omille aikuisoppilailleni tekemäni kyselyhaastattelun tuloksia. Lisäksi käytin aineistona omia kokemuksiani työstä kansalaisopiston tuntiopettajana sekä lukemaani kirjallisuutta. Kyselyjen tuloksia ja omia kokemuksiani vertasin saamaani musiikkipedagogin koulutukseen. Työn ohjaajana toimi Kaija Huhtanen.
Tuloksista nousi selvästi esiin kansalaisopisto-opetuksen erityispiirteitä. Keskeistä on se, että kansalaisopistossa opiskelee monenikäisiä ja -tasoisia oppilaita. Niinpä opettaja tarvitsee työssään myös aikuispedagogisia taitoja. Lisäksi on huomattava, että opetus kansalaisopistossa ei ole tutkintotavoitteista, mikä näkyy oppilaiden tavoitetasojen moninaisuudessa. Kansalaisopistossa opetettava ohjelmisto sisältää useita eri musiikkityylejä, jotka opettajan tulisi hallita. Huomattava piirre on se, että kansalaisopistossa ei ole pakollisia teoriaopintoja. Opettajan työ sisältää usein myös ryhmien ohjaamista. Lisäksi kansalaisopistossa opettavan opettajan olisi hyvä hallita useampia soittimia.
Tulosten perusteella musiikkipedagogin koulutuksessa tulisi huomioida aikuispedagogiset taidot. Koulutukseen tulisi sisältyä myös pianonsoittoa, erityisesti vapaan säestyksen taitoja tarvittaisiin. Musiikkipedagogin koulutuksessa tulisi opetella yhdistettyä teoria-instrumenttiopetusta sekä harjoitella enemmän ryhmäopetustaitoja. Keskeistä olisi sisällyttää koulutukseen monipuolisemmin eri musiikkityylejä. Lisäksi kansalaisopiston opettaja tarvitsisi työssään musiikin sovittamisen ja soitintamisen taitoja.