Esiselvitys Learning by Developing -mallin mukaisesta tutor-toiminnasta : Case: Laurea Hyvinkää
Takkunen, Mikko (2009)
Takkunen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901251166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901251166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Laurea-ammattikorkeakoulussa voitaisiin käyttää tutor-opiskelijoita osana kehittämispohjaisen opetuksen eli Learning by Developing (LbD) -mallin jalkautusta. Opinnäytetyöllä pyrittiin kartoittamaan ja selittämään sitä, millä käytännöin keinoin olisi mahdollista toteuttaa opiskelijoiden kesken lehtoreiden pienellä lisäpanoksella Laurean strategian mukaista LbD-toimintaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui oppimiskäsitysten ja tiedorakentelun luonteen eri teorioista. Teoreettista viitekehystä käytettiin sitomaan LbD-malli ja konreettinen toiminta toisiinsa. Konkreettisessa toiminnassa neljä opiskelijaa toimi syksyllä 2004 aloittaneen opiskelijaryhmän pakollisen ja suuritöisen Yrityksen prosessit -opintojakson tutoreina. Tutoreiden toiminnasta pyydettiin palautetta kyselytutkimuksella, ja tuloksia voidaan käyttää jatkossa LbD-mallin jalkautuksen tukena.
Esiselvityksen tuloksena voidaan todeta, että tutor-toiminnalla voidaan luoda edellytyksiä LbD-mallin laajemmalle levittämiselle. Toiminnan luonne tulisi kuitenkin määritellä tarkemmin ja sen yhteys jokapäiväiseen opiskelutoimintaan tulisi kirkastaa.
Esiselvityksen tuloksia voidaan käyttää jatkossa apuna pohdittaessa sitä, mihin seikkoihin tutor-toiminnassa tulisi kiinnittää huomiota, jotta toimintaa voitaisiin käyttää
tehokkaammin LbD-mallin levittämisessä.
Teoreettinen viitekehys muodostui oppimiskäsitysten ja tiedorakentelun luonteen eri teorioista. Teoreettista viitekehystä käytettiin sitomaan LbD-malli ja konreettinen toiminta toisiinsa. Konkreettisessa toiminnassa neljä opiskelijaa toimi syksyllä 2004 aloittaneen opiskelijaryhmän pakollisen ja suuritöisen Yrityksen prosessit -opintojakson tutoreina. Tutoreiden toiminnasta pyydettiin palautetta kyselytutkimuksella, ja tuloksia voidaan käyttää jatkossa LbD-mallin jalkautuksen tukena.
Esiselvityksen tuloksena voidaan todeta, että tutor-toiminnalla voidaan luoda edellytyksiä LbD-mallin laajemmalle levittämiselle. Toiminnan luonne tulisi kuitenkin määritellä tarkemmin ja sen yhteys jokapäiväiseen opiskelutoimintaan tulisi kirkastaa.
Esiselvityksen tuloksia voidaan käyttää jatkossa apuna pohdittaessa sitä, mihin seikkoihin tutor-toiminnassa tulisi kiinnittää huomiota, jotta toimintaa voitaisiin käyttää
tehokkaammin LbD-mallin levittämisessä.