Palautejärjestelmän toimivuus : Case Lehtipiste
Wirén, Mari (2007)
Wirén, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184530
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella palautejärjestelmän tilaa kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko palautteella vaikutusta yksilön työssä suoriutumiseen ja jos niin miten. Sekä selvittää millaista palautetta henkilökunnan keskuudessa kaivataan ja millaisia muutoksia nykyiseen palautejärjestelmään kaivataan. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin sisäistä viestintää, sen kanavia, viestinnän haasteita, johtamisviestintää sekä alaistaitoa. Lisäksi tarkasteltiin palautetta ja palautejärjestelmiä. Empiirisessä osassa käytin kvantitatiivista tutkimusta. Henkilöstölle jaettiin yhteensä 21 kyselylomaketta, joista 19 palautettiin. Lomakkeen vastausten perusteella analysoin henkilöstön käsityksiä palautteesta sinänsä, käytössä olevasta palautejärjestelmästä sekä siitä millaisia muutoksia palautejärjestelmä vaatii. Pyrin myös vertailemaan vastauksia keskenään siten, että pyrin selvittämään eroavatko vastaukset eri toimipisteiden välillä. Vastauksista selvisi, että kehityskeskusteluihin haluttaisiin muutoksia, ne haluttaisiin järjestettävän kaksi kertaa vuodessa ja niihin varattua aikaa tulisi pidentää. Vastaukset kertoivat myös alaisten arvostavan ja pitävän esimiehestä, mutta ongelmana koettiin se, ettei esimiestä ole helppo saada kiinni esimerkiksi puhelimella. Esimiestä on helppo lähestyä ja hänen kanssaan on mukava käydä keskusteluita ja voi aidosti antaa oman mielipiteensä kuuluviin, mutta keskustelut jäävät usein vastaajien mielestä käymättä, koska esimiestä ei pystytä tavoittamaan. Tutkimuksessa selkeni nykyisen palautejärjestelmän tila ja se tuntuu olevan vankkaa tekoa ja tätä kautta tarjoavan hyvät raamit palautejärjestelmän kehittämiseksi. Nykyiseen palautejärjestelmään ei olla täysin tyytyväisiä työyhteisön sisällä ja sen kehittämiseksi saatiin monia varteenotettavia ehdotuksia. Tutkimuksen ongelmana oli kuitenkin kunkin kysymysten yhteydessä ilmenneet monet epävarmat mielipiteet, joten aivan realistista kuvaa ei nykytilasta saatu. Kuitenkin kyselystä selvisi, että pienillä muutoksilla järjestelmästä saadaan paremmin toimiva.