Messujen suunnittelu, toteutus ja raportointi : Case: Muovi-Heljanko Oy Pac Tec 2007 -messuilla
Halkonen, Vuokko; Manninen, Mia-Maija (2007)
Halkonen, Vuokko
Manninen, Mia-Maija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184518
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutetussa projektissa suunniteltiin, toteutettiin ja raportoitiin toimeksiantajan osallistuminen messuille. Projektityön kohdeyritys, muovipulloja ja -kanistereita valmistava Muovi-Heljanko Oy osallistui 16.–18.10.2007 järjestetyille pakkausteollisuuden PacTec 2007 -messuille. Messut ovat tapahtumamarkkinointia ja monipuolinen vaikuttamisen muoto. Pac-Tec -messut ovat pakkausalan ammattilaisten tärkeä kohtauspaikka.
Saadakseen konkreettista palautetta messuille osallistumisesta, Muovi-Heljanko Oy lähti mielenkiinnolla toimeksiantajaksi opinnäytetyönä toteutettuun projektiin. Yritys osallistui messuille hoitaakseen nykyisiä sidosryhmäsuhteita, luodakseen uusia suhteita, kerätäkseen tietoja sekä selvittääkseen asiakkaiden ja yhteystyökumppaneiden mielikuvia yrityksestä.
Projektin päätavoitteena oli selvittää miten Muovi-Heljanko Oy hyötyy osallistumisesta PacTec 2007 -messuille. Asetetuista alatavoitteista tärkeimpiä olivat yrityksen imagon vahvistaminen ja tunnettavuuden lisääminen sekä selvittää kävijöiden mielikuvia Muovi-Heljanko Oy:stä ja yrityksen messuosastosta. Yrityksen asettama tavoite luvuissa oli kymmenen uutta asiakaskontaktia ja kolme tilausta. Myynnin kasvun tavoite oli 90 000 euroa, eli noin 1,5–2 prosenttia kokonaismyynnistä.
Messuilla yrityksen edustajat pääsivät tapaamaan henkilökohtaisesti asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan. Messuilla toteutetusta imagokyselystä saadut tulokset olivat erittäin positiivisia. Yritys ja messuosasto luokiteltiin pääosin hyväksi tai erinomaiseksi kaikissa kyselyn osa-alueissa. Messuilta saatujen uusien asiakaskontaktien lukumääräksi tuli 20. Neuvotteluiden tuloksena saatiin yhteensä neljä tilausta, kahdeksan tarjouspyyntöä sekä lukuisia muita yhteydenottopyyntöjä. Tilausten arvioitu summa oli yli 70 000 euroa.
Toteutetun messuprojektin ansioista Muovi-Heljanko Oy on nyt tietoisempi yrityskuvastaan kuin aikaisemmin. Yritys sai konkreettista palautetta ja tuloksia messuille osallistumisesta, joita se pääsee hyödyntämään tulevaisuuden messujen suunnittelussa.
Saadakseen konkreettista palautetta messuille osallistumisesta, Muovi-Heljanko Oy lähti mielenkiinnolla toimeksiantajaksi opinnäytetyönä toteutettuun projektiin. Yritys osallistui messuille hoitaakseen nykyisiä sidosryhmäsuhteita, luodakseen uusia suhteita, kerätäkseen tietoja sekä selvittääkseen asiakkaiden ja yhteystyökumppaneiden mielikuvia yrityksestä.
Projektin päätavoitteena oli selvittää miten Muovi-Heljanko Oy hyötyy osallistumisesta PacTec 2007 -messuille. Asetetuista alatavoitteista tärkeimpiä olivat yrityksen imagon vahvistaminen ja tunnettavuuden lisääminen sekä selvittää kävijöiden mielikuvia Muovi-Heljanko Oy:stä ja yrityksen messuosastosta. Yrityksen asettama tavoite luvuissa oli kymmenen uutta asiakaskontaktia ja kolme tilausta. Myynnin kasvun tavoite oli 90 000 euroa, eli noin 1,5–2 prosenttia kokonaismyynnistä.
Messuilla yrityksen edustajat pääsivät tapaamaan henkilökohtaisesti asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan. Messuilla toteutetusta imagokyselystä saadut tulokset olivat erittäin positiivisia. Yritys ja messuosasto luokiteltiin pääosin hyväksi tai erinomaiseksi kaikissa kyselyn osa-alueissa. Messuilta saatujen uusien asiakaskontaktien lukumääräksi tuli 20. Neuvotteluiden tuloksena saatiin yhteensä neljä tilausta, kahdeksan tarjouspyyntöä sekä lukuisia muita yhteydenottopyyntöjä. Tilausten arvioitu summa oli yli 70 000 euroa.
Toteutetun messuprojektin ansioista Muovi-Heljanko Oy on nyt tietoisempi yrityskuvastaan kuin aikaisemmin. Yritys sai konkreettista palautetta ja tuloksia messuille osallistumisesta, joita se pääsee hyödyntämään tulevaisuuden messujen suunnittelussa.