Tukholmassa toimivien matkanjärjestäjien ajatuksia Turusta ja Euroopan kulttuuripääkaupunkivuodesta 2011
Järvinen, Niina (2008)
Järvinen, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114386
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Turku 2011 -säätiölle, joka suunnittelee Turun Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2011. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tukholmassa toimivien matkanjärjestäjien ajatuksia ja suunnitelmia koskien Turkua sen Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotena 2011. Koska Tallinna on toinen vuoden 2011 kulttuuripää-kaupungeista, selvitettiin matkanjärjestäjien mietteitä myös Tallinnasta. Heiltä kysyttiin mielipiteitä Turusta ja Tallinnasta matkailukaupunkeina ja odotuksia kulttuuripää-kaupunkivuoden suhteen.
Kontekstiosuudessa esitellään Turkua matkailukaupunkina ja käsitellään kulttuuripääkaupunkikonseptia yleisesti. Siinä kerrotaan myös Turun ja Tallinnan yhteistyöstä Euroopan kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 ja näiden kilpailusta matkailukaupunkeina. Opinnäytetyössä käsitellään
kulttuurimatkailun ja matkailumarkkinoinnin teoriaa.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut tehtiin Tukholmassa
keväällä 2008. Haastateltuja matkanjärjestäjiä olivat Tallink Silja Line, Viking Line ja Favorit kultur och Temaresor AB. Haastatteluista kävi ilmi, että tukholmalaiset matkan-järjestäjät eivät ole vielä edes ajatelleet koko Turun kulttuuripääkaupunkivuotta tai he eivät tienneet siitä haastatteluhetkellä. Vaikka matkanjärjestäjät eivät vielä olleetkaan suunnitelleet tarjontaansa Turkuun vuonna 2011, oli kuitenkin mielenkiintoista tutkia heidän mielipiteitään ja ajatuksiaan Turusta ja kulttuuripääkaupunki-konseptista. Kontekstin, teorian ja haastatteluiden perusteella työssä annettiin Turku 2011 -säätiölle kehitysehdotuksia vuoden 2011 suunnittelua varten.
Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi tuli se, että Turku 2011 -säätiön tulisi tiedottaa kulttuuripääkaupunkivuoden
2011 ohjelmakalenterista matkailuntoimijoita mahdollisimman pian, jotta tuotteet vuotta 2011 varten ehtivät mukaan matkanjärjestäjien markkinointiin ja myyntiin. Suurin
osa haastatelluista matkanjärjestäjistä painottaa kulttuuripääkaupunkivuoden olevan tuottoisampi
mitä enemmän Turku ja Tallinna tekevät vuotta ja tapahtumia yhdessä.
Kontekstiosuudessa esitellään Turkua matkailukaupunkina ja käsitellään kulttuuripääkaupunkikonseptia yleisesti. Siinä kerrotaan myös Turun ja Tallinnan yhteistyöstä Euroopan kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 ja näiden kilpailusta matkailukaupunkeina. Opinnäytetyössä käsitellään
kulttuurimatkailun ja matkailumarkkinoinnin teoriaa.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut tehtiin Tukholmassa
keväällä 2008. Haastateltuja matkanjärjestäjiä olivat Tallink Silja Line, Viking Line ja Favorit kultur och Temaresor AB. Haastatteluista kävi ilmi, että tukholmalaiset matkan-järjestäjät eivät ole vielä edes ajatelleet koko Turun kulttuuripääkaupunkivuotta tai he eivät tienneet siitä haastatteluhetkellä. Vaikka matkanjärjestäjät eivät vielä olleetkaan suunnitelleet tarjontaansa Turkuun vuonna 2011, oli kuitenkin mielenkiintoista tutkia heidän mielipiteitään ja ajatuksiaan Turusta ja kulttuuripääkaupunki-konseptista. Kontekstin, teorian ja haastatteluiden perusteella työssä annettiin Turku 2011 -säätiölle kehitysehdotuksia vuoden 2011 suunnittelua varten.
Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi tuli se, että Turku 2011 -säätiön tulisi tiedottaa kulttuuripääkaupunkivuoden
2011 ohjelmakalenterista matkailuntoimijoita mahdollisimman pian, jotta tuotteet vuotta 2011 varten ehtivät mukaan matkanjärjestäjien markkinointiin ja myyntiin. Suurin
osa haastatelluista matkanjärjestäjistä painottaa kulttuuripääkaupunkivuoden olevan tuottoisampi
mitä enemmän Turku ja Tallinna tekevät vuotta ja tapahtumia yhdessä.