Vuorovaikutus toiminnan mahdollistajana : Sovellus terapeuttisen yhteistoiminnan ehdoista nuorisopsykiatrisessa toimintaterapiassa käytettäväksi
Backman, Heidi; Halkosalmi, Heli (2008)
Backman, Heidi
Halkosalmi, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812084315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812084315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella, miten terapeuttisen yhteistoiminnan ehdot soveltuvat
nuorisopsykiatriseen toimintaterapiaan. Terapeuttisen yhteistoiminnan ehdot ovat ennakointi, roolien vaihtelu, vuorovaikutus, toimijoiden välinen yhteys, välineiden merkitys ja toiminnan luonne (Harra 2005). Toini Harra on esittänyt nämä ehdot lisensiaattitutkielmassaan. Ne ovat syntyneet hänen reflektoidessaan
omaa terapiatyötään aikuisten neurologisten asiakkaiden kanssa.
Tarkastelimme laadullisen tutkimuksen avulla, millaisia keinoja toimintaterapeutilla on edistää terapeuttista yhteistoimintaa asiakkaan ja itsensä välillä nuorisopsykiatrisessa toimintaterapiassa
yksilöasiakassuhteessa. Teorialähtöisen analyysin luotettavuutta pyrimme vahvistamaan Delfoi-menetelmää mukailevalla tutkimusotteella. Tiedonlähteenä oli asiantuntijoiden ryhmäkeskustelu ja asiantuntijoiden antama palaute laatimaamme analyysiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia sovellus
terapeuttisen yhteistoiminnan ehdoista nuorisopsykiatrisessa toimintaterapiassa käytettäväksi.
Kaikki Harran kuvaamat terapeuttisen yhteistoiminnan ehdot olivat sovellettavissa toimintaterapeutin tekemään työhön nuorisopsykiatriassa. Sovelluksessa korostui ennakoinnin ja vuorovaikutuksen merkitys terapeuttisen yhteistoiminnan mahdollistamisessa. Terapeutin ja nuoren yhteistä ennakointia
estää nuoren psyyken kehityksellinen kypsymättömyys. Vuorovaikutuksen ehtona on toimijoiden erillisyys, jolle nuoren psyyken hahmottomuus asettaa erityisen haasteen. Terapiassa nuorella on mahdollisuus etsiä yhteyttä terapeuttiin ja löytää sitä kautta oma erillisyytensä. Rooleihin liittyy vahva odotus terapeutin pysymisessä ammattiroolissa. Toimijoiden välinen yhteys on vuorovaikutuksen
muoto, joka vaatii terapeutilta erityistä harkintaa ja hienotunteisuutta. Nuorisopsykiatrisessa
toimintaterapiassa välineillä on usein tärkeä merkitys vuorovaikutuksen luomisessa ja ylläpitämisessä.
Toiminnan luonne saattaa muuttua äkillisesti vuorovaikutuksellisten tapahtumien seurauksena.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää opetuksen sisällön tarkastelussa, apuna toimintaterapeutin työn sisällön kuvaamisessa ja laatukäsikirjaa laadittaessa. Vertailtaessa oppimiskokemusta opinnäytetyön tuloksiin
syntyi ehdotuksia oppimistehtäviksi, jotka esitetään työn liitteenä.
nuorisopsykiatriseen toimintaterapiaan. Terapeuttisen yhteistoiminnan ehdot ovat ennakointi, roolien vaihtelu, vuorovaikutus, toimijoiden välinen yhteys, välineiden merkitys ja toiminnan luonne (Harra 2005). Toini Harra on esittänyt nämä ehdot lisensiaattitutkielmassaan. Ne ovat syntyneet hänen reflektoidessaan
omaa terapiatyötään aikuisten neurologisten asiakkaiden kanssa.
Tarkastelimme laadullisen tutkimuksen avulla, millaisia keinoja toimintaterapeutilla on edistää terapeuttista yhteistoimintaa asiakkaan ja itsensä välillä nuorisopsykiatrisessa toimintaterapiassa
yksilöasiakassuhteessa. Teorialähtöisen analyysin luotettavuutta pyrimme vahvistamaan Delfoi-menetelmää mukailevalla tutkimusotteella. Tiedonlähteenä oli asiantuntijoiden ryhmäkeskustelu ja asiantuntijoiden antama palaute laatimaamme analyysiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia sovellus
terapeuttisen yhteistoiminnan ehdoista nuorisopsykiatrisessa toimintaterapiassa käytettäväksi.
Kaikki Harran kuvaamat terapeuttisen yhteistoiminnan ehdot olivat sovellettavissa toimintaterapeutin tekemään työhön nuorisopsykiatriassa. Sovelluksessa korostui ennakoinnin ja vuorovaikutuksen merkitys terapeuttisen yhteistoiminnan mahdollistamisessa. Terapeutin ja nuoren yhteistä ennakointia
estää nuoren psyyken kehityksellinen kypsymättömyys. Vuorovaikutuksen ehtona on toimijoiden erillisyys, jolle nuoren psyyken hahmottomuus asettaa erityisen haasteen. Terapiassa nuorella on mahdollisuus etsiä yhteyttä terapeuttiin ja löytää sitä kautta oma erillisyytensä. Rooleihin liittyy vahva odotus terapeutin pysymisessä ammattiroolissa. Toimijoiden välinen yhteys on vuorovaikutuksen
muoto, joka vaatii terapeutilta erityistä harkintaa ja hienotunteisuutta. Nuorisopsykiatrisessa
toimintaterapiassa välineillä on usein tärkeä merkitys vuorovaikutuksen luomisessa ja ylläpitämisessä.
Toiminnan luonne saattaa muuttua äkillisesti vuorovaikutuksellisten tapahtumien seurauksena.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää opetuksen sisällön tarkastelussa, apuna toimintaterapeutin työn sisällön kuvaamisessa ja laatukäsikirjaa laadittaessa. Vertailtaessa oppimiskokemusta opinnäytetyön tuloksiin
syntyi ehdotuksia oppimistehtäviksi, jotka esitetään työn liitteenä.