Bonuskortit - hyötyä vai humpuukia?
Ellilä, Laura (2008)
Ellilä, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034216
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toimia oppaana kanta-asiakasjärjestelmistä ja bonuskorteista sekä selvittää millaista hyötyä niistä on asiakkaalle, vai onko sitä ollenkaan. Tutkimuksen kohteena olivat S-ryhmän Asiakasomistajaohjelma, Keskon Plussaohjelma, ja Tradekan YkkösBonus-ohjelma. Käsitteellinen viitekehys rakentui kaupan keskusliikkeistä ja niiden tarjoamista kantaasiakasohjelmista sekä palveluista ja eduista asiakkaalle. Teoreettinen osuus käsittelee myös asiakastyytyväisyyttä, asiakasuskollisuutta ja asiakaskannattavuutta, sillä ne liittyvät hyvin läheisesti kanta-asiakasohjelmien toimintaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten asiakas voi liittyä jäseneksi kantaasiakasohjelmaan ja millaisia rahallisia etuja asiakas saa kanta-asiakasohjelmasta. Lisäksi selvitettiin millaisia muita kuin rahallisia etuja asiakkaalle tarjotaan. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, sillä tuloksien avulla haluttiin selvittää ihmisten mielipiteitä kanta-asiakkuudesta sekä bonuskorttien käyttötottumuksia. Tarkasteltava 12 henkilön otos valittiin harkinnanvaraisesti. Vastaukset kerättiin kyselylomakkeella. Yksi tärkeä havainto oli, että lähes kaikilta vastanneilta löytyi kaikki kolme korttia, mutta harva myönsi tietoisesti keskittävänsä ostoksiaan. Tulosten mukaan ei voitu yksiselitteisesti sanoa sitä, mikä kortti olisi se paras vaihtoehto, koska siihen liittyi niin monta huomioitavaa asiaa. Voitiin kuitenkin todeta, että keskittäminen mahdollisuuksien mukaan yhteen näistä kolmesta kantaasiakasjärjestelmästä tuottaa parhaan lopputuloksen. Kuluttajan käyttämällä lähikaupalla oli hyvin suuri merkitys kanta-asiakaskorttia valittaessa.