Telilän Sähkötyö Oy:n kulminaatiopisteet, liiketoimintasuunnitelma 2010
Telilä, Pekka (2006)
Telilä, Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810313813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810313813
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsittiin kulminaatiopisteitä Telilän Sähkötyö Oy:lle, sekä luotiin suuntaa-antava liiketoimintasuunnitelma vuoteen 2010. Tutkimuksessa keskityttiin keinoihin markkinoinnin, palveluiden ja laadun kehittämiseksi. Yrityksen nykytilan selvittämiseksi yritysjohdolle tehtiin SWOT-analyysi ja saatujen tietojen vertaamiseksi tehtiin teemahaastattelu yrityksen työnjohtajille. Palveluiden ja laadun kehittämistarpeiden selvittämiseksi tehtiin varaston ABC-analyysi, sekä asiakastyytyväisyyskysely yrityksen suurimmille ja muutamalle pienemmälle asiakkaalle. Tulosten perusteella pystyttiin tekemään yrityksen toimintaan parannusehdotuksia. Tutkimusongelmina oli, miten SWOT-analyyseissa selvinneihin uhkiin voidaan vastata, miten asiakkailta saatu tieto kyettäisiin soveltamaan ja hyödyntämään yrityksen käytännön toimissa, sekä diffuusion vaikutukset asiakkaiden yleiskuvaan yrityksestä. Tutkimuksista saatujen tulosten mukaan yrityksen nykytila on hyvä. Toimitilat ovat hyvät liiketoiminnan harjoittamiselle, mutta niiden optimaalisella käytöllä on mahdollista kehittää toimintaa joustavammaksi. Yritys on asiakkaidensa arvostama ja vakavarainen. Sillä on ammattitaitoa ja erikoisosaamista, joita on mahdollista myös kehittää. Tällöin mahdollisuuksina voisi olla kansainvälistyminen, yritystoiminnan laajentaminen, tai jopa markkinajohtajan aseman saavuttaminen Pirkanmaan alueella. Jos mahdollinen erikoistuminen tulee kysymykseen, on se toteutettava toimintaa haittaamatta. Työntekijöiden koulutusta on lisättävä ja henkilöstöresursointia kehitettävä, jotta palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys paranevat. Mainontaa tulee ulkoistaa, jotta se olisi toimivaa ja toisi yritykselle lisää näkyvyyttä. Varastosta olisi poistettava epäkurantteja tuotteita varaston toiminnan ja palvelun laadun parantamiseksi. Tietotekniikan ja teknologian nopea kehitys on otettava huomioon ja hyödynnettävä sitä toiminnassa. On pysyttävä ajan tasalla myös lakisäädöksissä ja standardeissa, jotta liiketoiminnan laatu pysyy kiitettävänä.