Hotelli Victorian asiakastyytyväisyys ja viihtyisyys
Penger, Maiju (2006)
Penger, Maiju
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810303804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810303804
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Hotelli Victorian asiakastyytyväisyyttä ja viihtyisyyttä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 27.2.-20.3.2006 Hotelli Victorian suomenkielisille asiakkaille. Tänä aikana lomakkeita palautui 136 kappaletta, joista voitiin ottaa tutkimukseen mukaan 134. Kyselylomakkeessa oli yhdeksän monivalintakysymystä, joiden jokaisen jälkeen oli tilaa asiakkaiden omille kommenteille. Lomakkeen lopussa tiedusteltiin asiakkaiden taustatietoja. Lomakkeet analysoitiin Microsoft Excel-taulukko-ohjelman avulla. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä Hotelli Victorian tarjoamiin palveluihin. Hotellin viihtyisyyttä pidettiin myös pääsääntöisesti hyvänä. Asiakkaat kokivat saavansa hyvää asiakaspalvelua Hotelli Victoriassa. Hotellin tiloja pidettiin siisteinä. Vastaanottoaulan ja ravintolan viihtyisyyteen sekä hotellihuoneen viihtyisyyteen ja varusteluun toivottiin eniten muutoksia. Kylpyhuone oli asiakkaiden mielestä paremmin varusteltu kuin hotellihuone. Aamiaista pidettiin monipuolisena ja tuoreena. Tutkimuksessa selvisi, että Finlandia Hotellit -markkinointiketjuun kuuluvien hotellien yhteinen Finlandia Bonuskortti oli melko tuntematon asiakkaiden keskuudessa. Suurin osa vastanneita aikoo tulevaisuudessa käyttää uudelleen Hotelli Victorian palveluja. Myös asiakkaiden antama kokonaisarvosana vierailulleen hotellissa oli hyvä.