Päivittäistavarakaupan lehtimainonta ja hintamielikuva
Lahdenpää, Sanna (2007)
Lahdenpää, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810213640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Satakunnan Kansassa mainostavien päivittäistavarakauppojen hintamielikuvaa. Tämä oli jatkotutkimus aiempaan tutkimukseen, jonka nimi oli Liiketoiminnan ja viestinnän kehittämistutkimus Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko aiemmin tehdyn hintamielikuvatutkimuksen tulokset yhtenevät päivittäistavarakauppojen lehtimainonnassa oleviin hintoihin. Vuoden 2005 neljän kuukauden ajalta kerättiin viidenkymmenen tuotteen hinnat valituista päivittäistavarakaupoista Satakunnan Kansassa olleista mainoksista. Valitut kaupat olivat ne, jotka olivat kyseisenä aikana mainostaneet eniten Satakunnan Kansassa. Valitut kuukaudet taas ne, jotka olivat lähellä tehtyä tutkimusajankohtaa. Tutkimuksessa huomioitiin vain edullisin hinta, jota päivittäistavarakauppa mainosti. Tuotteet pyrittiin valitsemaan mahdollisimman monipuolisesti ja niin, että mahdollisimman moni päivittäistavarakauppa niitä mainosti. Tämän jälkeen laitettiin päivittäistavarakaupat edullisuus järjestykseen syntyneiden tulosten perusteella. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös mainosten ulkoasua, käytettyjä kuvia, värejä ja ilmoitusten hintamerkintöjä. Lopputuloksena voitiin todeta, että ne kaupat, jotka käyttivät vahvimpana kilpailukeinonaan hintaa, ilmoittivat edullisimpia hintoja tuotteilleen muihin päivittäistavarakauppoihin verrattuna. Toisaalta, päivittäistavarakaupalla saattoi olla edullisen liikkeen hintamielikuva, vaikkei sitä tämän tutkimuksen perusteella olisikaan. Tästä voi päätellä, että muiden kilpailukeinojen ollessa kunnossa, saadaan ihmiset mieltämään liike edullisemmaksi, kuin se oli tämän tutkimuksen perusteella. Tutkimuksen tulos on toistettavissa kyseisten kuukausien osalta ja niissä olleiden tarjousten. Kauppojen muiden tuotteiden hintoja ei tässä tutkimuksessa ole huomioitu. Ei ole myöskään tutkittu, mikä kauppa olisi edullisin jos ei huomioitaisi erillisiä tarjouksia.