Tasapalautus tehokkain tapa hyvittää polttoainekuluja pienituloisille
Palanne, Kimmo; Clarke, Selina (2023-06-08)
Palanne, Kimmo
Clarke, Selina
Talouspolitiikan arviointineuvosto
08.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401122582
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401122582
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
Polttoaineverotuksen korottaminen on tutkimustiedon valossa yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikennesektorin päästöjä. Toisaalta polttoaineveron korotukset herättävät huolta siitä, että verotuksen taakka kohdistuisi erityisesti pienituloisiin kotitalouksiin.
Tässä raportissa tarkastellaan polttoaineverotuksen aiheuttaman taloudellisen taakan jakautumista suomalaisten kotitalouksien kesken ja arvioidaan, miten erilaisilla kompensaatiomekanismeilla voitaisiin tasoittaa taakkojen jakautumista.
Koko väestön tasolla polttoaineverotuksen taakka jakautuu melko tasaisesti tuloluokkien välillä. Rajattaessa tarkastelu vain autoileviin kotitalouksiin verotuksen taakka on sen sijaan huomattavasti suurempi pienituloisilla. Alimmassa tuloluokassa autolliset asuntokunnat käyttävät yli 10 prosenttia tuloistaan polttoainekuluihin, kun taas ylimmässä tuloluokassa polttoainekulujen osuus tuloista on noin 3 prosenttia.
Tuloluokkien välistä verotaakkaa voitaisiin kuitenkin tehokkaasti tasoittaa kotitalouksille suoraan jaettavien könttäsummapalautuksien avulla. Alimman tuloluokan keskimääräiset polttoainekulut laskevat noin 10 prosentista 5 prosenttiin kaikille kotitalouksille jaettavan 305 euron könttäsummapalautuksen seurauksena.
Toisaalta polttoaineverotuksen taakat vaihtelevat selvästi enemmän tuloluokkien sisällä kuin niiden välillä. Tätä vaihtelua verotaakassa ei kuitenkaan täysin pysty selittämään havaittavissa olevilla kotitalouksien ominaisuuksilla, minkä vuoksi sitä on myös vaikeampi tasoittaa kompensaatiomekanismien avulla.
Tässä raportissa tarkastellaan polttoaineverotuksen aiheuttaman taloudellisen taakan jakautumista suomalaisten kotitalouksien kesken ja arvioidaan, miten erilaisilla kompensaatiomekanismeilla voitaisiin tasoittaa taakkojen jakautumista.
Koko väestön tasolla polttoaineverotuksen taakka jakautuu melko tasaisesti tuloluokkien välillä. Rajattaessa tarkastelu vain autoileviin kotitalouksiin verotuksen taakka on sen sijaan huomattavasti suurempi pienituloisilla. Alimmassa tuloluokassa autolliset asuntokunnat käyttävät yli 10 prosenttia tuloistaan polttoainekuluihin, kun taas ylimmässä tuloluokassa polttoainekulujen osuus tuloista on noin 3 prosenttia.
Tuloluokkien välistä verotaakkaa voitaisiin kuitenkin tehokkaasti tasoittaa kotitalouksille suoraan jaettavien könttäsummapalautuksien avulla. Alimman tuloluokan keskimääräiset polttoainekulut laskevat noin 10 prosentista 5 prosenttiin kaikille kotitalouksille jaettavan 305 euron könttäsummapalautuksen seurauksena.
Toisaalta polttoaineverotuksen taakat vaihtelevat selvästi enemmän tuloluokkien sisällä kuin niiden välillä. Tätä vaihtelua verotaakassa ei kuitenkaan täysin pysty selittämään havaittavissa olevilla kotitalouksien ominaisuuksilla, minkä vuoksi sitä on myös vaikeampi tasoittaa kompensaatiomekanismien avulla.