The Carbon Footprint of an Oil Product Terminal
Pettersson, Kristian (2023)
Pettersson, Kristian
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252032
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252032
Tiivistelmä
The strive for carbon neutrality is stronger than ever and companies the world over are searching for new methods and energy sources to reduce their greenhouse gas emissions. As emission restrictions are getting ever stricter, changes in ways of working within companies are gaining more interest. However, large scale changes require large budgets and often have long implementing times. Knowing what has to be done and which the most significant areas of improvement are, the present situation has to be analysed.
In this work the present situation at the harbour and train discharge terminal in Kilpilahti, Porvoo is investigated. The goal was to calculate the carbon footprint with focus on direct emissions and emissions arising from the production of purchased energy, scope 1 and 2 emissions. By identifying the carbon footprint for the area in focus the company is able to make use of the findings of this work to identify the carbon footprint of the whole company in future investigations. Sources of scope 1 and 2 emissions in the analysed area are company owned vehicles, flares used for loading operations and as a safety measure, and the use of electricity and process steam.
The carbon footprint was calculated from data compiled from several sources, both internal and external. The fuel consumption of the vehicles was gathered from vehiclespecific credit card histories as well as receipts of fuel deliveries to a bunker tank in the harbour. The emissions from the flares are calculated automatically in a utility management system that gathers data from several sources. Data about the use of electricity and steam is also stored in the system, which could be used in combination with emission factors in carbon footprint calculations.
The result and comparison with previous years shows that the company is already well on its way toward its goal of having a carbon neutral production by 2035. There is still much to improve. To achieve any significant reductions of the carbon footprint substantial and costly changes must be made, especially the pipeline heating solution at present. Strävan mot kolneutralitet är starkare än någonsin och alla företag över hela världen söker nya metoder och energikällor för att minska sina växthusgasutsläpp. I takt med att utsläpp av växthusgaser begränsas ökar intresset att göra ändringar inom företagen. Dessa ändringar kräver dock ofta stora investeringar och har ibland långa implementeringstider. För att veta vad som måste göras och vad som är de viktigaste områdena att förbättra bör företagen känna till sin nuvarande situation.
I detta arbete undersöks nuläget vid hamnen och tågterminalen i Sköldvik, Borgå. Målet var att beräkna kolavtrycket med fokus på direkta utsläpp och utsläpp som uppstått vid produktionen av köpt energi, alltså utsläpp av omfattningarna 1 och 2. Genom att kartlägga utsläppen för området i fokus kan företaget i ett senare skede använda sig av detta arbete för att kartlägga kolavtrycket för hela sin verksamhet. Källor till utsläpp av omfattningarna 1 och 2 inom det analyserade området är företagsägda fordon, facklor som används vid lastningsoperationer samt som säkerhetsanordningar, och användning av elektricitet och processånga.
Kolavtrycket sammanställdes med hjälp av data insamlad från flera olika källor, både interna och externa. Bränsleåtgången för fordonen samlades från kreditkort och bränsleleveranser till en tank i hamnen. Utsläppen för facklorna samlades i ett övervakningssystem där data från olika mätpunkter samlas. I systemet lagras också användningen av elektricitet och processånga som kunde användas i kombination med utsläppsfaktorer för att beräkna utsläppen.
Resultatet och jämförelsen med tidigare år visar att företaget redan kommit långt med att nå sitt mål att ha kolneutral produktion år 2035. Det finns fortfarande mycket att förbättra, men för att uppnå någon märkvärdig reducering av kolavtrycket krävs stora investeringar och omfattande ändringar av speciellt rörledningsuppvärmningen.
In this work the present situation at the harbour and train discharge terminal in Kilpilahti, Porvoo is investigated. The goal was to calculate the carbon footprint with focus on direct emissions and emissions arising from the production of purchased energy, scope 1 and 2 emissions. By identifying the carbon footprint for the area in focus the company is able to make use of the findings of this work to identify the carbon footprint of the whole company in future investigations. Sources of scope 1 and 2 emissions in the analysed area are company owned vehicles, flares used for loading operations and as a safety measure, and the use of electricity and process steam.
The carbon footprint was calculated from data compiled from several sources, both internal and external. The fuel consumption of the vehicles was gathered from vehiclespecific credit card histories as well as receipts of fuel deliveries to a bunker tank in the harbour. The emissions from the flares are calculated automatically in a utility management system that gathers data from several sources. Data about the use of electricity and steam is also stored in the system, which could be used in combination with emission factors in carbon footprint calculations.
The result and comparison with previous years shows that the company is already well on its way toward its goal of having a carbon neutral production by 2035. There is still much to improve. To achieve any significant reductions of the carbon footprint substantial and costly changes must be made, especially the pipeline heating solution at present.
I detta arbete undersöks nuläget vid hamnen och tågterminalen i Sköldvik, Borgå. Målet var att beräkna kolavtrycket med fokus på direkta utsläpp och utsläpp som uppstått vid produktionen av köpt energi, alltså utsläpp av omfattningarna 1 och 2. Genom att kartlägga utsläppen för området i fokus kan företaget i ett senare skede använda sig av detta arbete för att kartlägga kolavtrycket för hela sin verksamhet. Källor till utsläpp av omfattningarna 1 och 2 inom det analyserade området är företagsägda fordon, facklor som används vid lastningsoperationer samt som säkerhetsanordningar, och användning av elektricitet och processånga.
Kolavtrycket sammanställdes med hjälp av data insamlad från flera olika källor, både interna och externa. Bränsleåtgången för fordonen samlades från kreditkort och bränsleleveranser till en tank i hamnen. Utsläppen för facklorna samlades i ett övervakningssystem där data från olika mätpunkter samlas. I systemet lagras också användningen av elektricitet och processånga som kunde användas i kombination med utsläppsfaktorer för att beräkna utsläppen.
Resultatet och jämförelsen med tidigare år visar att företaget redan kommit långt med att nå sitt mål att ha kolneutral produktion år 2035. Det finns fortfarande mycket att förbättra, men för att uppnå någon märkvärdig reducering av kolavtrycket krävs stora investeringar och omfattande ändringar av speciellt rörledningsuppvärmningen.